Opis
Wymagania
Egzamin
Czynności zawodowe
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód marynarza w żegludze śródlądowej jest pod kodem 835004.
Opis
do góry
Marynarz żeglugi śródlądowej - osoba, która pełni funkcję pracownika działu pokładowego na statku żeglugi śródlądowej; wykonuje prace związane z eksploatacją statku i konserwacją oraz utrzymaniem porządku.
Wymagania
do góry
Patent lub świadectwo (w myśl Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej dotyczy wszystkich zawodów służby śródlądowej) uzyskuje osoba, która:
- ukończyła 18 lat;
- ma stan zdrowia odpowiedni do zakresu pracy na statkach żeglugi śródlądowej potwierdzony świadectwem zdrowia;
- odbyła praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi, w wymiarze:
a) nie krótszym niż 12 miesięcy - w wypadku patentu,
b) nie krótszym niż 3 miesiące - w wypadku świadectwa, - zdała z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności.
Młodszy marynarz
Stanowisko młodszego marynarza żeglugi śródlądowej może zajmować osoba posiadająca dokument stwierdzający odbycie podstawowego przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach, wydany przez armatora statku. Nie jest wymagane świadectwo ani patent.
Marynarz
Do uzyskania świadectwa marynarza żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie 3 - miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej.
Starszy marynarz
Do uzyskania świadectwa starszego marynarza żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
- świadectwa marynarza żeglugi śródlądowej, dodatkowej 6 - miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych
albo - co najmniej świadectwa marynarza wachtowego w żegludze morskiej w dziale pokładowym,
albo - stopnia marynarza albo podoficera rezerwy Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej w dziale pokładowym, dodatkowej 6 - miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami na stanowisku marynarza,
albo - świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej o kierunku żegluga śródlądowa albo dyplomu uczelni w specjalności żegluga śródlądowa, świadectwa marynarza i dodatkowej 3 - miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu umiejętności praktycznych,
albo - patentu żeglarskiego stermotorzysty oraz miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami.
Egzamin
do góry
Do egzaminu może przystąpić osoba, która legitymuje się praktyką pływania w wymiarze nie mniejszym niż 3/4 czasu wymaganego do uzyskania patentu. Należy złożyć wniosek o egzamin.
Wykaz dokumentów, które należy złożyć razem z wnioskiem, można znaleźć w Art. 33 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
Zakres wymagań egzaminacyjnych znajduje się w Załączniku nr 5 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
Czynności zawodowe
do góry
Są trzy stopnie marynarskie: młodszy marynarz, marynarz, starszy marynarz.
Świadectwo marynarza żeglugi śródlądowej uprawnia do zajmowania stanowiska marynarza na każdym statku żeglugi śródlądowej.
Świadectwo starszego marynarza żeglugi śródlądowej uprawnia do:
a) zajmowania stanowiska starszego marynarza na każdym statku żeglugi śródlądowej,
b) kierowania scalonymi materiałami pływającymi oraz statkami bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
Czynności zawodowe marynarzy:
- sterowanie statkiem pod nadzorem kierownika lub zastępcy kierownika statku;
- wykonywanie prac manewrowych, np. cumowanie, kotwiczenie, ściąganie z mielizny;
- konserwacja statku;
- pełnienie dozoru na statku w trakcie postoju;
- wykonywanie prac porządkowych na statku;
- przygotowywanie i utrzymywanie w gotowości sprzętu stanowiącego wyposażenie techniczno - eksploatacyjne statku;
- obserwacja drogi wodnej podczas trudnych warunków nawigacyjnych lub na uciążliwych odcinkach dróg wodnych;
- utrzymywanie gotowości do użycia i sprawności sprzętu ratunkowego;
- wykonywanie drobnych napraw sprzętu stanowiącego wyposażenie statku;
- wykonywanie różnych prac przy pobieraniu paliwa, wody i innego zaopatrzenia statku;
- przygotowanie urządzeń zejściowych dla pasażerów i załogi;
- czuwanie nad bezpieczeństwem wsiadających i wysiadających pasażerów;
- czuwanie nad zachowaniem ładu i porządku wśród pasażerów;
- udział w alarmach ćwiczebnych.