Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • Pomoc publiczna w 2017 roku - raport UOKiK

    Pomoc publiczna w 2017 r. wyniosła prawie 41 mld zł. W 2018 r. – 26 mld zł. Coraz większe wsparcie, np. na inwestycje, trafia do mikro, małych i średnich firm.

    • Pomoc publiczna w 2017 r. wyniosła prawie 41 mld zł. W 2018 r. – 26 mld zł.
    • Coraz większe wsparcie, np. na inwestycje, trafia do mikro, małych i średnich firm.
    • Najwięcej pieniędzy otrzymały: Spółka Restrukturyzacji Kopalń, PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, Telewizja Polska.

    Wypowiedź prezesa UOKiK Marka Niechciała

    Prezes UOKiK monitoruje pomoc publiczną, która jest udzielana przedsiębiorcom. Chodzi o dotacje, pożyczki, środki na rozwój, rekompensaty czy zwolnienia podatkowe. Dane trafiają do bazy, która jest dostępna na stronie internetowej https://sudop.uokik.gov.pl/home. Można w niej sprawdzić kto, kiedy i ile środków otrzymał. W 2017 r. pomoc publiczna wyniosła 40,9 mld zł. To o prawie 16 mld zł więcej niż w 2016 r. (24,93 mld zł). Te kwoty uwzględniają pomoc udzieloną w sektorze transportu (9,87 mld zł), jednak w raporcie i komunikacie prasowym prezentujemy dane bez kwot dla tej branży. Taką metodę stosuje też Komisja Europejska w swoich zestawieniach.

    - Wartość pomocy publicznej dla polskich spółek znacznie wzrosła. Ma to związek z tym, że w 2017 r. uruchomiona została kolejna pula środków z funduszy unijnych. Wsparcie jest przyznawane w szczególnych przypadkach, bo co do zasady zakłóca konkurencję i uprzywilejowuje jedne firmy. Z tego względu wszelka pomoc publiczna jest bardzo dokładnie monitorowana. Bez dotacji wiele mikro i małych firm nie miałoby możliwości rozwoju czy inwestycji. „Zastrzyk gotówki” od państwa dla firm wyrównuje też szanse osobom, które mają trudności z funkcjonowaniem na rynku pracy, np. niepełnosprawnym, stymuluje rozwój słabszego regionu, promuje nowoczesne technologie. Przyznanie wsparcia jest jednak obwarowane restrykcyjnymi przepisami – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    Znane są już dane za ostatni rok – w 2018 r. do przedsiębiorców trafiło 26,2 mld zł pomocy publicznej.

    Pomoc publiczna w 2017 i 2016 r.

    W 2017 r. trzykrotnie wzrosło wsparcie przyznawane w ramach programów operacyjnych współfinansowanych ze środków unijnych – do 18,33 mld zł. Dla porównania – w 2016 r. było to 6,3 mld zł. Środki krajowe wyniosły 12,66 mld zł w 2017 r. (2016 r. – 13,63 mld zł). 30,52 mld zł – tyle wyniosły przyznane przedsiębiorcom dotacje, rekompensaty i ulgi podatkowe, czyli najczęstsze formy pomocy.

    Wśród instytucji najwięcej pomocy publicznej w 2017 r. udzielili marszałkowie województw (4,12 mld zł) – np. na nowe inwestycje w infrastrukturę, prace badawcze. Na drugim miejscu - Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (4,03 mld zł) – np. na rozwój innowacyjnych technologii, finansowanie małych i średnich firm rozpoczynających działalność. Na trzecim - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (3,17 mld zł) – np. na dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Te trzy instytucje łącznie udzieliły prawie 40 proc. ogólnej wartości pomocy.

    Pomoc według wielkości beneficjentów – 2016/2017

    Mimo że o 5,5 mld zł wzrosła pula pomocy publicznej dla sektora MŚP (2017 r. – 12,93 mld zł, 2016 – 7,35 mld zł), to większą kwotę pomocy publicznej, jak co roku, otrzymały duże przedsiębiorstwa (2017 r. - 18,01 mld zł, 2016 r. – 12,58 mld zł). Największymi beneficjentami pomocy w 2017 r. były: Spółka Restrukturyzacji Kopalń (1,63 mld zł) – na zadania związane z likwidacją kopalń, rekultywacją, zabezpieczaniem przed zagrożeniem. Następnie - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna (1,57 mld zł) – na projekty inwestycyjne, rekompensata za rozwiązanie kontraktów długoterminowych, Telewizja Polska (1,22 mld zł) – rekompensata za utracone wpływy abonamentowe, Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System (1,17 mld zł) – na inwestycje w sieci przesyłowe gazu ziemnego.

    Pomoc według województw – 2016/2017

    Żeby najlepiej przedstawić statystykę, obliczyliśmy udział beneficjentów pomocy w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorców mających siedzibę w danych województwach. W 2017 r., tak samo jak w 2016 r., to w województwie lubuskim najwięcej przedsiębiorców (2,6 proc.) spośród wszystkich tam zarejestrowanych otrzymało wsparcie z pieniędzy publicznych. Wskaźnik ten był też wysoki w woj. świętokrzyskim (2,2 proc.), warmińsko-mazurskim (2,1 proc.), podkarpackim (2 proc.). Najniższy na Mazowszu (0,5 proc.) i Pomorzu Zachodnim (0,6 proc.). Średnia wartość pomocy przypadająca na jedno przedsiębiorstwo w Polsce to 7 946,5 zł.

    Pomoc w sektorze transportu – 2017 r.

    Wartość pomocy udzielonej podmiotom prowadzącym działalność w sektorze transportu w 2017 roku wyniosła 9,87 mld zł., a przeznaczona była np. na rekompensaty za ulgowe przejazdy, sfinansowanie transportu gminnego. Największe wsparcie trafiło do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie (6,73 mld zł), PKP Intercity (860,7 mln zł), Przewozów Regionalnych (523,5 mln zł). W praktyce to wsparcie może być rozłożone na kilka lat ze względu na wieloletnie umowy przewozowe.

    Sprawozdawczość

    Zgodnie z prawem prezes UOKiK monitoruje pomoc publiczną, która jest udzielana przedsiębiorcom w Polsce. Informuje o niej również Komisję Europejską, która ostatecznie wyraża na nią zgodę. Na naszej stronie działa wyszukiwarka danych o pomocy publicznej. Jest dostępna pod adresem: https://sudop.uokik.gov.pl/home. Każdy może sprawdzić, czy konkretny przedsiębiorca otrzymał już wcześniej wsparcie, kto go udzielił i w jakiej wysokości.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

    W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.

     

    • W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.
    • Na jakie posiłki możesz liczyć w zagranicznym hotelu; co zrobić, gdy ośrodek nie wywiąże się z oferty? – dowiedz się z poradnika na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
    • Już po raz dziesiąty w ramach akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć” przygotowaliśmy porady  na czas letniego wypoczynku.


    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

    Co roku od 2010 r. UOKiK wspólnie z różnymi instytucjami przypomina, o czym warto pamiętać podczas letnich wyjazdów. Tym razem do akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” zaprosiliśmy Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej oraz Europejskie Centrum Konsumenckie. Wspólnie chcemy zwrócić uwagę na to, gdzie jadamy i mieszkamy podczas wakacji, czyli na gastronomię i hotele.

    Mintaj zamiast dorsza, stary tłuszcz i brudne lodówki

    Bar na stacji benzynowej czy dworcowa restauracja – często podczas podróży zatrzymujemy się tu na obiad. W III kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała 169 takich miejsc – oprócz różnego rodzaju jadłodajni także kilka sklepów, gdzie można kupić posiłek. Aż w 87 proc. z nich wykryła nieprawidłowości: od złego oznakowania po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili 4975 partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do 2180 z nich. Najwięcej nieprawidłowości (1991 zakwestionowanych partii) dotyczyło oznakowania. 240 próbek trafiło do laboratoriów UOKiK, gdzie eksperci zbadali m.in., z jakich składników kucharze przyrządzili potrawy i czy zgadzało się to z deklaracjami np. w menu. Zakwestionowali 17 proc. dań lub napojów. Łącznie nierzetelną obsługę konsumentów Inspekcja Handlowa stwierdziła w co trzeciej skontrolowanej placówce.


    Wypowiedź Renaty Jezierskiej zastępcy mazowieckiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej

    Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli:

    • zamiana składników, np. w grillowanych kotletach „z jagnięciny” zamiast jagnięciny były wołowina, wieprzowina i drób; dorsz został zastąpiony mintajem; oscypek okazał się tańszą roladą ustrzycką,
    • wydawanie za małych porcji, np. niedowaga dwóch porcji smażonej soli wyniosła w sumie 140 gramów – zamawiający zamiast deklarowanych 970 g dostali 830 g; zdarzało się też, że sprzedawcy ważyli ryby razem z tackami,
    • wprowadzanie klientów w błąd, np. zamieszczenie na opakowaniu „klopsików podkarpackich” znaku „Babcine Receptury” sugerującego, że są one zrobione z prostych składników, podczas gdy zawierały błonnik grochowy i aromaty; napis „Nasze jadło ze świeżych produktów przyrządzamy, na strawę ok. 30 min. czekamy”, podczas gdy kucharz używał produktów głęboko mrożonych; wskazywanie w menu nazw produktów o ustalonej renomie (z chronionymi oznaczeniami i ekologicznych), podczas gdy w rzeczywistości lokal oferował produkty konwencjonalne np. tańszy ser solankowy zamiast sera Feta,
    • brak wykazu składników oraz informacji o alergenach,
    • przeterminowane produkty, np. przyprawy, sery, sosy, napoje; ponadto zdarzało się, że do smażenia był używany stary, zanieczyszczony tłuszcz,
    • nieprawidłowe przechowywanie żywności i warunki sanitarne, np. brudne, nadmiernie oszronione czy niesprawne lodówki,
    • niepełne informacje o cenach.

    Za fałszowanie składu potraw i wprowadzanie konsumentów w błąd grożą kary pieniężne – do 1 tys. zł do 10 proc. przychodu z poprzedniego roku. Efekt kontroli to 93 takie kary na łączna kwotę 101 tys. zł. Ponadto sprzedawcy dostali 53 mandaty karne (w sumie prawie 11 tys. zł) za wykroczenia, np. niewłaściwe warunki sanitarne czy wagi bez legalizacji. Inspektorzy skierowali także do sądu 10 wniosków o ukaranie za stosowanie przeterminowanych surowców i oszustwa. O nieprawidłowościach zawiadomili również odpowiednie organy, np. nadzór sanitarny.

    Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa:


    Wypowiedź Joanny Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego

    1. Pełna informacja o potrawie. Przed zamówieniem posiłku powinieneś wiedzieć, co zamawiasz. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.
    2. Pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Pamiętaj, danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
    3. Reklamacja. Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.
    4. Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej. Jeśli masz zastrzeżenia związane z jakością usług gastronomicznych, zawiadom odpowiedni Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej. Napisz, jakiej restauracji dotyczą, dołącz dokumentację. Przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.

    Szczegółów kontroli szukaj na stronach Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.

    Posiłki w hotelu

    Przed zawarciem umowy z organizatorem turystycznym, hotelem lub pośrednikiem, warto upewnić się, co dokładnie znajduje się w ofercie danego obiektu. Zwróć uwagę, w jakich godzinach będą wydawane posiłki, ile restauracji zapewnia hotel, gdzie są usytuowane. Przedsiębiorca powinien wywiązać się ze wszystkich elementów umowy. 

    Szczególną uwagę należy poświęcić wyjazdom „all inclusive”, organizatorzy przewidzieli bowiem dla nich nowe kategorie „all inclusive soft” - pomniejszony np. o przekąski lub niektóre rodzaje napoi, czy „all inclusive ultra” z dodatkowymi udogodnieniami.

    Po więcej informacji zapraszamy na stronę Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

    Pomoc dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
    Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl
    Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej
    Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych



  • Stowarzyszenie Przyjazne Latanie już nie rozstrzyga sporów z liniami lotniczymi
    • Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie zostało wykreślone z rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
    • Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie zostało wykreślone z rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
    • Taką decyzję wydał UOKiK na wniosek Stowarzyszenia.
    • Pasażerom lotniczym w polubownym rozwiązywaniu sporów pomaga Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Inspekcja Handlowa.

    Od dwóch lat obowiązuje ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzięki niej konsument, jeśli jest niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia przez przedsiębiorcę jego reklamacji, może rozwiązać spór polubownie (Alternative Dispute Resolution - ADR). Postępowanie polubowne jest szybsze niż sądowe – trwa maksymalnie 90 dni i przeważnie bezpłatne. W tej chwili konsument może rozwiązać spór korzystając z pomocy jednego z 10 podmiotów uprawnionych – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Na przykład Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zajmuje się rozstrzyganiem sporów telekomunikacyjnych i pocztowych a Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego sporów z przewoźnikami kolejowymi.

    14 czerwca 2019 roku z rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zostało wykreślone Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie. Decyzja o wykreśleniu została wydana na wniosek Stowarzyszenia.

    Przypominamy, że od kwietnia br. podmiotem uprawnionym do polubownego rozwiązywania sporów jest Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Szczegółowe informacje dotyczące postępowania ADR przed Rzecznikiem, instrukcje składania wniosku i formularze są dostępne na stronie http://www.pasazerlotniczy.gov.pl/.

    Informacje dotyczące zasad i korzyści wynikających z postępowania ADR, wyszukiwarkę podmiotów uprawnionych, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz na http://polubowne.uokik.gov.pl/ oraz przesyłając wiadomość e-mail na adres Punktu kontaktowego ds. ADR: [email protected].

    Wszystkie podmioty uprawnione możesz odnaleźć także w rejestrze dostępnym pod adresem: http://uokik.gov.pl/rejestr_podmiot_uprawnionych.php.

    Dodatkowe informacje dla konsumentów:

    Punkt Kontaktowy ds. ADR/ODR (informacje o podmiotach ADR, pomoc w wypełnianiu wniosków)
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 22 55 60 332, 22 55 60 333
    E-mail: [email protected]

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Nagroda dla UOKiK

    Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych doceniła zasługi UOKiK dla tej branży. Prezes urzędu Marek Niechciał odebrał nagrodę podczas gali XX-lecia KPF, która odbyła się wczoraj w Gdańsku.

    • Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych doceniła zasługi UOKiK dla tej branży.
    • Prezes urzędu Marek Niechciał odebrał nagrodę podczas gali XX-lecia KPF, która odbyła się wczoraj w Gdańsku.

    Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce przyznała nagrodę Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów „w uznaniu konsekwentnie realizowanej filozofii nadzoru merytorycznego nad rynkiem usług finansowych”.

    UOKiK ceni branże, które realizują wyzwania i wspierają jednocześnie ochronę konsumentów. Samoregulacja przygotowana i wdrożona przez KPF to ważny krok na rynku usług finansowych – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, dziękując za nagrodę.

    Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – Związek Pracodawców powstała w 1999 r. Zrzesza ponad sto firm z rynku finansowego, m.in. banki, doradców i pośredników finansowych, przedsiębiorstwa pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń. Opracowały one i stosują Zasady Dobrych Praktyk – dokument oparty na normach etycznych, a także zgodny z obowiązującym w Polsce prawem.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.