Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód montera urządzeń sterowania ruchem pociągów metra jest pod kodem 742115.
Wymagania
do góry
Monterem urządzeń sterowania ruchem pociągów metra, zgodnie Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku, potwierdzony odpowiednim świadectwem,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku,
- posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania czynności na danym stanowisku potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku,
- posiada zawodowy staż pracy - 3 miesiące na stanowisku praktykanta na montera urządzeń sterowania ruchem pociągów metra, oraz odbyła przygotowanie zawodowe na dane stanowisko,
- posiada:
a) wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika w zawodach i specjalnościach z dziedziny elektrycznej;
albo
b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika w zawodach w dziedzinie elektrycznej.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
Zatrudnienie
Kandydat na montera urządzeń sterowania ruchem pociągów metra musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - Art. 2 pkt 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe - szkolenie teoretyczne.
Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy to egzamin:
a) praktyczny
b) teoretyczny
c) szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko Montera urządzeń sterowania ruchem pociągów metra określa Załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Więcej informacji na temat szkolenia i zakres egzaminu można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Uprawnienia i zadania
do góry
Pracodawca wydaje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, dokument uprawniający do wykonywania czynności na stanowisku, na które pracownik zdawał egzamin. W tym przypadku na stanowisku Montera urządzeń sterowania ruchem pociągów metra.
Do zadań montera urządzeń sterowania ruchem pociągów metra należy:
- przeprowadzanie kontroli stanu urządzeń sterowania ruchem pociągów;
- usuwanie usterek oraz wykonywanie prac naprawczych i konserwacyjnych;
- wykonywanie pomiarów i regulacji napięć, prądów, kąta przesunięcia fazowego, rezystancji, sił nastawczych;
- dokonywanie wymiany elementów urządzeń, np.: przekaźników, żarówek, modułów elektrycznych i mechanicznych;
- przeprowadzanie konserwacji i regulacji napędów zwrotnicowych;
- zabezpieczanie antykorozyjne urządzeń sterowania ruchem pociągów (np. malowanie sygnalizatorów);
- utrzymywanie w porządku i czystości urządzeń oraz pomieszczeń;
- dokumentowanie wykonanych prac;
- nadzorowanie innych pracowników;
- wykonywanie prac związanych z montażem urządzeń sterowania ruchem pociągów metra;
- wykonywanie prac konserwacyjnych, kontrolnych i naprawczych urządzeń sterowania ruchem pociągów na liniach metra i innych obiektach będących w utrzymaniu zarządcy infrastruktury kolejowej metra, w tym: przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem pociągów, napędów zwrotnicowych, sygnalizatorów, elektronicznych pulpitów nastawczych, przekaźnikowych i elektronicznych układów kontroli niezajętości torów, z wykorzystaniem aparatury kontrolno - pomiarowej, komputerowych urządzeń diagnostycznych i narzędzi elektromonterskich oraz dokumentacji technicznej, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i instrukcji oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.