W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód protetyka słuchu jest pod kodem 321401.
Protetykiem słuchu jest osoba, która:
1. posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie zawodowe w pracy w gabinecie protetyki słuchu i ukończyła kurs z zakresu protetyki słuchu organizowany przez szkołę wyższą kształcącą w zakresie akustyki lub Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, obejmujący co najmniej 108 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu,
lub
2. uzyskała dyplom mistrza w zawodzie protetyk słuchu,
lub
3. ukończyła studia wyższe na kierunku lub w specjalności protetyka słuchu, obejmujące co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu i uzyskała tytuł licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera,
lub
4. ukończyła szkołę policealną publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskała tytuł zawodowy protetyk słuchu lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie protetyk słuchu.
Do zadań protetyka słuchu należy:
- korzystanie z wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patologii narządu słuchu w dobieraniu sprzętu do rehabilitacji oraz ochrony słuchu;
- posługiwanie się specjalistyczną aparaturą do badań słuchu i wybranych pomiarów akustycznych;
- charakteryzowanie metod badania słuchu;
- określanie specyfiki badania słuchu u dzieci;
- przeprowadzanie badania słuchu w różnych okresach życia człowieka;
- interpretowanie wyników badania słuchu;
- komunikowanie się z pacjentem i jego rodziną;
- współpraca z zespołem terapeutycznym;
- gromadzenie, analizowanie i interpretowanie danych dotyczących pacjenta i jego potrzeb w zakresie zaopatrzenia w środki techniczne wspomagające słuch;
- dobieranie do potrzeb pacjenta i regulowanie aparatów słuchowych;
- wykonywanie wycisków i wkładek usznych;
- naprawa aparatów słuchowych;
- realizacja zadań związanych z zaopatrzeniem w środki techniczne wspomagające słuch;
- dobieranie i wykonywanie indywidualnych środków ochrony przeciwhałasowej;
- wykorzystywanie technologii informacyjnych;
- posługiwanie się oprogramowaniem systemowym i specjalistycznym;
- informowanie pacjenta o procedurze zaopatrzenia w środki techniczne wspomagające słuch;
- wskazywanie instytucji wspierających i zaopatrujących pacjenta z wadą słuchu w środki techniczne wspomagające słuch;
- określanie warunków wyposażenia pracowni i gabinetów protetycznych;
- motywowanie osób niepełnosprawnych słuchowo do aktywności i zaspokajania swoich potrzeb;
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
- organizowanie stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
- udzielanie pierwszej pomocy;
- korzystanie z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;
- uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- postępowanie zgodnie z zasadami etyki;
- stosowanie przepisów prawa dotyczących wykonywanych zadań zawodowych;
- stosowanie przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej.