Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód pomocnika maszynisty pojazdu trakcyjnego jest pod kodem 831107.
Wymagania
do góry
Zgodnie z Art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, oraz Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia zmieniającego w/w Rozporządzenie, pomocnikiem maszynisty pojazdu trakcyjnego może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim,
- odbyła przygotowanie zawodowe na dane stanowisko,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- WARIANT 1
a) posiada wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe technika w specjalnościach mechanicznej, elektrycznej lub elektrotechnicznej, związanej z rodzajem trakcji,
b) posiada zawodowy staż pracy - 3 miesiące przy naprawie i utrzymaniu pojazdów kolejowych odpowiedniej trakcji
WARIANT 2
a) posiada wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe technika lub wykształcenie zasadnicze zawodowe oraz tytuł robotnika wykwalifikowanego albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym w specjalnościach mechanicznej lub elektrycznej
b) posiada zawodowy staż pracy - 3 miesiące przy naprawie i utrzymaniu pojazdów kolejowych odpowiedniej trakcji
WARIANT 3
a) złożyła egzamin kwalifikacyjny na stanowisko pomocnika maszynisty w innym rodzaju trakcji
b) posiada zawodowy staż pracy - co najmniej 6 miesięcy na stanowisku pomocnika maszynisty w innym rodzaju trakcji
c) odbyła przygotowanie zawodowe
WARIANT 4
a) złożyła egzamin kwalifikacyjny na kierowcę lokomotywy spalinowej do 300 KM
b) dodatkowo posiada zawodowy staż pracy - co najmniej 1 rok w charakterze kierowcy lokomotywy spalinowej do 300 KM
c) odbyła przygotowanie zawodowe.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
Zatrudnienie
Kandydat na Pomocnika maszynisty pojazdu trakcyjnego musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - Art. 2 pkt 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe
- staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne w jednostce organizacyjnej zatrudniającej pracownika
- szkolenie teoretyczne - nie jest wymagane przy wariancie 1
- zajęcia próbne - pod nadzorem
Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy to egzamin:
a) praktyczny
b) teoretyczny
c) szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko Pomocnika maszynisty pojazdu trakcyjnego określa Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Uprawnienia i zadania
do góry
Pracodawca wydaje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, dokument uprawniający do wykonywania czynności na stanowisku, na które pracownik zdawał egzamin - w tym przypadku na stanowisku Pomocnika maszynisty pojazdu trakcyjnego.
Do zadań pomocnika maszynisty pojazdu trakcyjnego należy:
- sprzęganie lokomotywy ze składem pojazdu trakcyjnego;
- umieszczanie sygnału końcowego na pojeździe trakcyjnym lub pociągu;
- sprawdzanie torów pod kątem płóz hamulcowych - czy nie ma ich na torach;
- odczepianie lokomotywy na stacji końcowej;
- przeprowadzanie codziennych oględzin lokomotywy;
- uzupełnianie stanu materiałów eksploatacyjnych;
- utrzymywanie pojazdu w czystości, a w szczególności: szyby przedniej, kabiny maszynisty, przedziału silnikowego;
- obserwowanie na szlaku kolejowym sygnałów na torach i semaforach, sygnałów ręcznych i przekazywanie informacji o nich maszyniście;
- ścisłe wykonywanie poleceń maszynisty i przyjmowanie wszelkich uwag oceniających własną pracę;
- regularne uczęszczanie na szkolenia;
- wypełnianie wykazów wykonanej pracy, kwitów materiałowych oraz wpisywanie do książki napraw zauważonych nieprawidłowości pracy pojazdu;
- wykonywanie drobnych napraw niesprawności pojazdu;
- ścisłe przestrzeganie kolejowych przepisów ruchu, bhp i ppoż.;
- pomaganie maszyniście w obsłudze pojazdu trakcyjnego w jazdach pociągowych i manewrowych;
- prowadzenie prac obsługowych i porządkowych pojazdu trakcyjnego;
- praca na stałe lub w ramach stażu dla uzyskania zawodu maszynisty pod jego kierunkiem.