W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód opiekunki dziecięcej jest pod kodem 325905.
Wymagania
do góry
Opiekunką dziecięcą może zostać osoba, która posiada wykształcenie średnie medyczne w zawodzie opiekunka dziecięca. Dodatkowo za opiekunkę dziecięcą uznajemy osobę, która ukończyła liceum medyczne lub szkołę policealną publiczną lub niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej i uzyskała dyplom opiekunki dziecięcej.
Po 5 latach pracy na stanowisku opiekunki dziecięcej można zostać starszą opiekunką dziecięcą.
W placówce oraz w placówce wsparcia dziennego wymagane jest ukończenie szkoły medycznej przygotowującej do pracy w zawodzie opiekunki dziecięcej lub pielęgniarki.
Zadania zawodowe
do góry
Opiekunka dziecięca uprawniona jest do wykonywania następujących zadań:
- wyjaśniania pojęć z zakresu rozwoju psychomotorycznego dziecka;
- diagnozowania i oceniania poziomu rozwoju psychomotorycznego dziecka;
- stwarzania warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka;
- doskonalenia sprawności motorycznej i manualnej dziecka;
- planowania i organizowania zabaw w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka;
- uczenia dzieci posługiwania się przedmiotami codziennego użytku i zabawkami;
- planowania oddziaływań wychowawczych, z uwzględnieniem sfery emocjonalnej i społecznej dziecka;
- wykorzystywania utworów literackich w pracy z dzieckiem;
- stwarzania warunków zapobiegających powstawaniu choroby sierocej u dzieci;
- wykonywania pomocy do zabaw;
- wykorzystywania muzyki w pracy z dziećmi;
- kształtowania u dzieci pozytywnych przyzwyczajeń i nawyków;
- nawiązywania i podtrzymywania emocjonalnego kontaktu z dziećmi;
- organizowania pracy wychowawczej z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
- stymulowania aktywności poznawczej dzieci, kształtowania osobowości i pozytywnych stanów emocjonalnych u dzieci;
- modyfikowania metod wychowawczych w pracy z dziećmi z zaburzeniami w rozwoju i z problemami wychowawczymi;
- wykonywania czynności pielęgnacyjnych zaspokajających potrzeby biologiczne dziecka;
- prowadzenia zajęć wychowawczych zaspokajających potrzeby psychospołeczne dziecka;
- rozróżniania czynników chorobotwórczych, klasyfikowania i charakteryzowania chorób dziecięcych;
- współpracy z zespołem terapeutycznym przy pielęgnacji chorego dziecka;
- dbania o bezpieczeństwo dzieci;
- rozpoznawania symptomów zespołu dziecka krzywdzonego;
- udzielania pierwszej pomocy;
- podejmowania działań profilaktycznych;
- wyjaśniania znaczenia edukacji prozdrowotnej w ochronie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka;
- planowania i realizowania edukacji prozdrowotnej i promowania postaw prozdrowotnych;
- współpracy w zespole wychowawczo - pielęgnacyjnym;
- korzystania z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;
- przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
- organizowania stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
- postępowania zgodnie z zasadami etyki;
- przestrzegania praw dziecka;
- stosowania przepisów prawa dotyczących wykonywania zadań zawodowych;
- stosowania przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej.