Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód kierownika pociągu jest pod kodem 511201.
Wymagania
do góry
Kierownikiem pociągu, zgodnie z Art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, oraz Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia zmieniającego w/w Rozporządzenie; może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku, potwierdzony odpowiednim świadectwem,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku,
- posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania czynności na danym stanowisku potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku,
A. kierownik pociągu pasażerskiego i towarowego:
Wariant 1.
- posiada:
- a) wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika w zawodach i specjalnościach związanych z ekonomiką transportu kolejowego, z ruchem i przewozami kolejowymi;
- albo
b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika w zawodach związanych z ekonomiką transportu kolejowego, z ruchem i przewozami kolejowymi.
Wymagany zawodowy staż pracy - 1 rok pracy na stanowisku konduktora oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Tytuł zawodowy technika lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe technika nie są wymagane dla stanowiska kierownika pociągu pasażerskiego.
Wariant 2.
- posiada:
- a) wykształcenie zasadnicze zawodowe oraz tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego;
- albo
- b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- - posiada zawodowy staż pracy - 1 rok na stanowisku ustawiacza oraz odbycie przygotowania zawodowego.
B. kierownik pociągu gospodarczego i roboczego:
- posiada:
a) wykształcenie zasadnicze zawodowe oraz tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego;
albo
b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- posiada zawodowy staż pracy - odbyła przygotowanie zawodowe.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
Zatrudnienie
Kandydat na kierownika pociągu musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - paragraf 2 punkt 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe
- staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne
- szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy, dla osób, które nie posiadają tytułu zawodowego technika albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe technika w specjalności związanej z ekonomiką transportu kolejowego, albo z ruchem i przewozami kolejowymi.
- zajęcia próbne - wykonywanie pod nadzorem czynności kierownika pociągu.
Więcej informacji, w tym czas trwania poszczególnych części przygotowania zawodowego zawiera w/w rozporządzenie z dnia 26 października 2005 r.
Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy to egzamin:
a) praktyczny
b) teoretyczny
c) szkolenie i egzamin w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko Kierownika pociągu określa Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Więcej informacji na temat szkolenia i zakres egzaminu można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Uprawnienia i zadania
do góry
Pracodawca wydaje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, dokument uprawniający do wykonywania czynności na stanowisku, na które pracownik zdawał egzamin - w tym przypadku na stanowisku Kierownika pociągu.
Do zadań kierownika pociągu należy:
- zgłaszanie u dyspozytora drużyn konduktorskich i dyżurnego ruchu gotowości do pracy własnej oraz pracy drużyny konduktorskiej odpowiednio przygotowanej i wyposażonej;
- spisywanie wagonów w składzie pociągu i sprawdzanie ich stanu technicznego;
- obliczanie ciężaru pociągu i ciężaru hamującego;
- sprawdzanie sygnalizacji na końcu pociągów towarowych, sprawdzanie prawidłowości załadowania przesyłek oraz ich zabezpieczenia;
- podawanie sygnałów drużynie konduktorskiej i lokomotywowej;
- prowadzenie raportu z jazdy;
- zapewnianie należytej obsługi podróżnych oraz dbanie o ich bezpieczeństwo i wygodny przejazd;
- przeprowadzanie kontroli i sprzedaż biletów oraz informowanie podróżnych o przesiadkach i połączeniach komunikacyjnych;
- zdawanie dyżurnemu ruchu raportu z jazdy;
- przekazywanie składu pociągu na stacji zmiany drużyny konduktorskiej drużynie obejmującej pociąg, a na stacji docelowej - odprawiaczowi pociągów i rewidentowi wagonów;
- wypełnianie wykazów pracy pojazdów i pracy drużyny trakcyjnej oraz zwracanie go maszyniście;
- po spełnieniu dodatkowych warunków kwalifikacyjnych pełnienie obowiązków dyspozytora drużyn konduktorskich;
- kierowanie pracą podległych mu konduktorów, a w razie potrzeby wydawanie poleceń innym pracownikom kolejowym będącym na służbie: drużynom konduktorskim i lokomotywowym, konwojentom wagonów osobowych, personelowi wagonów restauracyjnych, sypialnych i pocztowych oraz w przypadku wydarzeń nadzwyczajnych także podróżnym.