Opis
Wymagania
Egzamin
Czynności zawodowe
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód stermotorzysty żeglugi śródlądowej jest pod kodem 315104.
Opis
do góry
Stermotorzysta żeglugi śródlądowej - osoba, która w imieniu armatora (właściciela) kieruje statkiem i załogą, nadzoruje i odpowiednio ponosi odpowiedzialność za statek, przewożone osoby i ładunek oraz bezpieczeństwo żeglugi.
Patent żeglarski stermotorzysty żeglugi śródlądowej uprawnia do kierowania:
- małym statkiem,
- łodzią przewozową o napędzie mechanicznym.
Wymagania
do góry
Patent lub świadectwo (w myśl Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej dotyczy wszystkich zawodów służby śródlądowej) uzyskuje osoba, która:
- ukończyła 18 lat;
- ma stan zdrowia odpowiedni do zakresu pracy na statkach żeglugi śródlądowej potwierdzony świadectwem zdrowia;
- odbyła praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi, w wymiarze:
a) nie krótszym niż 12 miesięcy - w wypadku patentu,
b) nie krótszym niż 3 miesiące - w wypadku świadectwa, - zdała z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności.
Patent stermotorzysty żeglugi śródlądowej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej, może otrzymać osoba, która:
- posiada 12 - miesięczną praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym oraz złożyła egzamin z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych,
albo - posiada stopień chorążego Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej oraz 3 - miesięczną praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej.
Egzamin
do góry
Do egzaminu może przystąpić osoba, która legitymuje się praktyką pływania w wymiarze nie mniejszym niż 3/4 czasu wymaganego do uzyskania patentu.
Należy złożyć wniosek o egzamin. Wykaz dokumentów, które należy złożyć razem z wnioskiem, można znaleźć w Art. 33 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
Zakres wymagań egzaminacyjnych znajduje się w Załączniku nr 5 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
Czynności zawodowe
do góry
Czynności stermotorzysty żeglugi śródlądowej:
- realizacja zadań eksploatacyjnych statku;
- dbanie o należyty stan techniczny statku, jego urządzeń i wyposażenia, konserwację, wygląd zewnętrzny i stan sanitarny;
- czuwanie nad należytym zaopatrzeniem statku w paliwo, smary i wodę;
- kierowanie pracami załadunkowymi i wyładunkowymi;
- organizowanie i nadzorowanie prac podległych członków załogi;
- sterowanie statkiem i wykonywanie manewrów;
- obsługa silnika;
- utrzymywanie siłowni, mechanizmów i instalacji w pełnej gotowości technicznej;
- przechowywanie dokumentów statku oraz przestrzeganie terminów przeglądów w celu odnowienia ważności tych dokumentów;
- sporządzanie specyfikacji remontowych statku i współpraca ze służbami armatora w zakresie eksploatacji i remontów statku;
- przestrzeganie przepisów w zakresie uprawiania żeglugi na śródlądowych drogach wodnych oraz w zakresie bhp.