Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską

    Zostały już tylko dwa tygodnie na zgłoszenie swojej pracy! Czekamy do 31 października 2019 r. Pula nagród wynosi 20 tys. zł.

    • Zostały już tylko dwa tygodnie na zgłoszenie swojej pracy!
    • Czekamy do 31 października 2019 r.
    • Pula nagród wynosi 20 tys. zł.


    Przypominamy o konkursie Prezesa UOKiK na najlepszą pracę magisterską z zakresu ochrony konkurencji oraz najlepszą pracę magisterską z zakresu ochrony konsumentów. Termin nadsyłania prac upływa 31 października o godz. 16.15 (decyduje data wpływu). Zgłoszenia mogą wysłać absolwenci, którzy obronili swoje prace do 15 października 2019 r.

    Tematy prac

    • z zakresu ochrony konkurencji praktyki ograniczające konkurencję, kontrola koncentracji lub pomoc publiczna,
    • z zakresu ochrony konsumentów prawne i ekonomiczne aspekty ochrony konsumentów z wyłączeniem kwestii obejmujących nadzór rynku, odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, bezpieczeństwo żywności i żywienia oraz jakość wyrobów i usług.

    Nagrody

    W konkursie na najlepszą pracę magisterską łączna wysokość nagród wynosi 20 tys. zł (w obu obszarach tematycznych za pierwsze miejsce 5 tys. zł, drugie 3 tys. zł i trzecie 2 tys. zł). Laureaci mogą też liczyć na publikację pracy oraz odbycie płatnych, maksymalnie trzymiesięcznych praktyk absolwenckich.

    Dla uczestników konkursu z zakresu ochrony konkurencji przewidziana jest dodatkowa nagroda ― wyróżnienie Stowarzyszenia Prawa Konkurencji w wysokości 5 tys. zł.

    Wymagane dokumenty

    1. wypełniony formularz zgłoszeniowy
    2. egzemplarz pracy wydrukowany dwustronnie w formacie A4 w miękkiej oprawie oraz w wersji elektronicznej
    3. jednostronne streszczenie (w wersji drukowanej oraz elektronicznej)
    4. zaświadczenie wydane przez władze uczelni, potwierdzające termin obrony i temat pracy

    Przypominamy także, że do 29 października 2021 r. czekamy na zgłoszenia w konkursie na najlepszą pracę doktorską. Szczegóły znajdują się na stronie: https://www.uokik.gov.pl/konkurs_prace_dyplomowe.php.

     

    Partnerem konkursu jest Stowarzyszenie Prawa Konkurencji, patronem ― Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

    Szczegółowe informacje, regulaminy oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na stronie: https://www.uokik.gov.pl/konkurs_prace_dyplomowe.php

     

    Dodatkowe informacje:

    Wydział Promocji i Edukacji UOKiK
    Katarzyna Mizerska
    tel. 22 55 60 502
    e-mail: [email protected]



  • Rekompensaty od Nowej Telefonii - decyzja UOKiK

    Składałeś reklamację lub skargę na podszywanie się przez Nową Telefonię pod twojego operatora? Firma wypłaci ci 60 zł rekompensaty, zwróci kary za wypowiedzenie umowy lub umożliwi jej rozwiązanie bez żadnych kosztów.

    • Składałeś reklamację lub skargę na podszywanie się przez Nową Telefonię pod twojego dotychczasowego operatora?
    • Firma wypłaci ci 60 zł rekompensaty, zwróci kary za wypowiedzenie umowy lub umożliwi jej rozwiązanie bez żadnych kosztów.
    • To efekt decyzji UOKiK przyjmującej zobowiązanie zaproponowane przez Nową Telefonię.


    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki Nowa Telefonia z Warszawy. Oferuje ona usługi telekomunikacyjne. Umowy zawierane są w domach konsumentów. Z ich skarg wynika, że przedstawiciele Nowej Telefonii mogli wprowadzać ich w błąd, sugerując, że reprezentują ich dotychczasowego operatora, który oferuje im zmianę warunków na korzystniejsze. Przykładowe skargi:

    • Mężczyzna powiedział, że obniży nam abonament o 10 zł, że w październiku 2017 r. z Orange przyjdzie jeszcze normalna faktura, a już w listopadzie 2017 r. też z Orange przyjdzie już faktura obniżona o 10 zł. My przez cały czas byliśmy przekonani, że rozmawiamy z przedstawicielem firmy Orange. Dlatego też zdecydowałem się podpisać podstawiony mi dokument.
    • Telefon stacjonarny (…) mam zarejestrowany w firmie Telestrada S.A. (...) Telefonicznie poinformowano mnie, że zgłosi się do mnie pracownik firmy w celu przedłużenia ze mną umowy, jednocześnie oferując w promocji drugi telefon. Byłem przekonany, że rozmawiam z przedstawicielem Telestrady. Zgłosił się do mnie Pan, który po tym, jak stwierdziłem, że wcześniejszą umowę podpisywałem z kimś innym powiedział, że poprzedni pracownik był z Jasła, a on jest z Sanoka.

    Wprowadzanie konsumentów w błąd to nieuczciwa praktyka rynkowa. Grozi za nią kara do 10 proc. obrotów firmy. UOKiK zrezygnował jednak z jej nałożenia i przyjął zobowiązanie Nowej Telefonii do wyeliminowania skutków swojej praktyki. - Uznaliśmy, że lepiej będzie, jeśli spółka wynagrodzi straty poszkodowanym. W efekcie jej nieuczciwych działań konsumenci mogli nieświadomie zmienić operatora. Mogło się to dla nich wiązać z wysokimi karami finansowymi za rozwiązanie umowy: z dotychczasową albo nową firmą – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    Nowa Telefonia musi:

    • wypłacić 60 zł rekompensaty każdemu klientowi, który od 1 stycznia 2016 r. do 20 sierpnia 2019 r. złożył reklamację do firmy lub skargę np. do UOKiK czy rzecznika konsumentów,
    • zrobić przegląd reklamacji i skarg z tego okresu oraz rozpatrzyć je pozytywnie,
    • umorzyć naliczone lub zwrócić zapłacone kary tym konsumentom, którzy po odrzuceniu lub nierozpatrzeniu reklamacji czy skargi rozwiązali umowy z Nową Telefonią,
    • umożliwić rozwiązanie umowy bez ponoszenia kosztów osobom, które po odrzuceniu lub nierozpatrzeniu reklamacji czy skargi nadal są abonentami firmy,
    • zawiadomić konsumentów listem poleconym o przysługujących im rekompensatach.

    Sprawdź szczegóły w decyzji UOKiK.

    Pomoc dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
    Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL

     



  • UOKiK rozbija zmowę przetargową na Śląsku
    • Dwóch przedsiębiorców zawarło zmowę przetargową na transport materiałów na terenie śląskiej kopalni. Ich celem było  unieważnienie przetargu i podpisanie umowy „z wolnej ręki”.
    • Dwóch przedsiębiorców zawarło zmowę przetargową na transport materiałów na terenie śląskiej kopalni.
    • Ich celem było  unieważnienie przetargu i podpisanie umowy „z wolnej ręki”.


    Wypowiedź Michała Holeksy Wiceprezesa UOKiK

     

    Decyzja UOKiK dotyczy spółek: Soltur z Mysłowic i Trans-Jan z Katowic. Urząd zakwestionował działania przedsiębiorców w przetargu zorganizowanym w 2016 r. przez Katowicki Holding Węglowy (KHW) na przewóz towarów na terenie kopalni Murcki-Staszic. Chodzi m.in. o przewóz materiałów sypkich, maszyn górniczych czy miału węglowego pomiędzy składowiskami wewnątrz kopalni.

    W trakcie przetargu przedsiębiorcy zaczęli  proponować takie same oferty w czasie aukcji elektronicznej. Po tym, jak zakończyła się ona bez ogłoszenia zwycięzcy, złożyli identyczne oferty dodatkowe.

    - Przedsiębiorcy wspólnie uzgodnili, że doprowadzą do unieważnienia przetargu składając identyczne oferty dodatkowe. Wiedzieli jednocześnie, że w takim przypadku KHW podpisuje awaryjne umowy, które pozwolą na utrzymanie niezbędnych usług z dotychczasowymi wykonawcami. Jak łatwo zgadnąć - było to konsorcjum Soltur i Trans-Jan – mówi wiceprezes UOKiK Michał Holeksa.

    W efekcie, KHW zawarł  z uczestnikami zmowy dwie umowy awaryjne, które trwały od czerwca do października 2016, kiedy wykonawca usługi przewozu towarów w kopalni został wyłoniony w drodze procedury przetargowej. O długoterminowe zamówienie ubiegał się również Trans-Jan, jednak KHW wybrał innego oferenta.

    Za zmowę przetargową UOKiK nałożył na przedsiębiorców kary finansowe. Prawie 147 tys. zł na Trans-Jan i blisko 17,5 tys. zł na Soltur. Decyzja nie jest prawomocna. Obie spółki odwołały się od niej do sądu.

    Wiesz o zmowie? Zawiadom UOKiK

    Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu. Przypominamy o naszym programie pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów, m.in. od byłych i obecnych pracowników firm naruszających prawo. Jeżeli wiesz o praktykach ograniczających konkurencję, zawiadom UOKiK. Skontaktuj się z nami pod numerem telefonu 22 55 60 500 lub adresem [email protected]. Wszystkie dane na temat programu dla sygnalistów znajdują się na stronie konkurencja.uokik.gov.pl.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • II faza postępowania: mydła w kostce
    • UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie dotyczące rynku kosmetycznego. Dotyczy ono przejęcia przez Sarantis części mienia dwóch spółek:  PZ Cussons (International) oraz PZ Cussons Polska.
    • UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie dotyczące rynku kosmetycznego.
    • Dotyczy ono przejęcia przez Sarantis części mienia dwóch spółek:  PZ Cussons (International) oraz PZ Cussons Polska.
    • W tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania  rynku.

    Uczestnicy koncentracji zajmują się produkcją i dystrybucją produktów higieny osobistej. Grupa Sarantis sprzedaje produkty należące do 80 marek i są to m.in. STR8, Kolastyna, Jan Niezbędny. W Polsce grupa ta sprzedaje przede wszystkim mydła w kostce, żele pod prysznic, dezodoranty, perfumy, a także detergenty oraz produkty dla gospodarstwa domowego. Nabywana przez Sarantis część mienia należy do dwóch spółek: PZ Cussons (International) oraz PZ Cussons Polska, które prowadzą podobną działalność, dodatkowo oferują urządzenia elektryczne i artykuły spożywcze. W Polsce znane są głównie pod markami Luksja, Carex oraz Morning Fresh. Sarantis planuje nabycie od obu spółek części mienia, związanego z marketingiem i sprzedażą produktów Luksja.

    W tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania polskiego rynku sprzedaży mydła w kostce i weryfikacja danych przedstawionych przez Sarantis we wniosku o zgodę na transakcję. Badanie obejmie, w szczególności, konkurentów i kontrahentów uczestników koncentracji na tym rynku.

    Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wyrazić zgodę (bezwarunkową lub warunkową) na koncentrację albo zakazać jej przeprowadzenia. Na tym etapie spółka może również wycofać wniosek.  Zgodnie z prawem antymonopolowym, UOKiK w takiej sytuacji obligatoryjnie umorzy prowadzone postępowanie, a zgłoszona koncentracja nie dojdzie do skutku.

    Informacje dodatkowe

    Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie w sprawach koncentracji jest dwuetapowe. Pierwszy etap trwa do miesiąca. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji lub wymagających badania rynku, postępowanie może trwać dłużej.

    Na stronie internetowej UOKiK  zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach koncentracji przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 430
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.