Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

    Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack.

    • Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary
    • PDM stosował klauzulę niedozwoloną, teraz konsumentom łatwiej będzie dochodzić roszczeń.
    • Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack.

    Wypowiedź Prezesa UOKiK Marka Niechciała o decyzji wobec PDM
    Wypowiedź Prezesa UOKiK Marka Niechciała o decyzji wobec PDM


    Wypowiedź Prezesa UOKiK Marka Niechciała o postępowaniu przeciw GetBackowi


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi intensywne działania w sprawach związanych z nieprawidłowościami przy sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack. Wydał właśnie pierwszą decyzję z tym związaną. Dotyczy ona Polskiego Domu Maklerskiego za stosowanie niedozwolonego postanowienia w tekście umów. UOKiK nałożył na przedsiębiorcę wysoką karę pieniężną. Wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack (obecnie w restrukturyzacji). Zarzuca jej wprowadzanie konsumentów w błąd przy sprzedaży swoich obligacji korporacyjnych. Od października toczy się także postępowanie przeciw Idea Bankowi. Tu oprócz rozpowszechniania nieprawdziwych informacji przy oferowaniu obligacji GetBack, UOKiK zarzuca bankowi stosowanie missellingu, czyli oferowanie produktów niedopasowanych do potrzeb klientów.

    - Obligatariusze GetBacku to w większości zwykli konsumenci, często osoby starsze, a nie profesjonalni inwestorzy. Wielu z nich straciło oszczędności życia, bo wmówiono im, że obligacje spółki są bezpieczne. Z naszej strony nie ma przyzwolenia na takie nieuczciwe praktyki, na ukrywanie przed konsumentami ryzyka. Zakończenie postępowań w sprawie GetBacku to dla nas priorytet  – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    PDM - decyzja

    Polski Dom Maklerski świadczył dla spółki GetBack usługi maklerskie – przygotowywał dokumentację związaną z emisjami jej obligacji i je obsługiwał, a także uczestniczył w procesie oferowania konsumentom nabycia tych obligacji. Współpracował przy tym głównie z Idea Bankiem, który przedstawiał ofertę swoim klientom. Zapis na obligacje odbywał się zdalnie – drogą elektroniczną. Wystarczyło m.in. wypełnić (zazwyczaj robił to pracownik banku, a nie konsument) i wysłać formularz z podstawowymi danymi klienta, w którym znajdowało się także postanowienie, że nabywcy obligacji nie usłyszeli ani nie dostali żadnych informacji, które byłyby sprzeczne z tym, co jest napisane w Propozycji Nabycia Obligacji lub Warunkach Emisji Obligacji. Konsumenci nie mieli możliwości wysłania dokumentu bez zaakceptowania tego postanowienia, nawet jeśli faktycznie było inaczej.

    UOKiK stwierdził, że jest to klauzula niedozwolona. – Takie postanowienie mogło utrudnić konsumentom dochodzenie roszczeń, a także zniechęcić ich do tego typu działań. Miało zabezpieczyć PDM i współpracujący z nim Idea Bank przed odpowiedzialnością za ewentualne wprowadzenie klientów w błąd przed zawarciem umowy nabycia obligacji – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    Wypowiedź Krzysztofa Lehmanna z Delegatury UOKiK w Bydgoszczy o decyzji wobec PDM
    Wypowiedź Krzysztofa Lehmanna z Delegatury UOKiK w Bydgoszczy o decyzji wobec PDM


    Wypowiedź Krzysztofa Lehmanna z Delegatury UOKiK w Bydgoszczy - co decyzja oznacza dla konsumentów


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Za stosowanie klauzuli niedozwolonej UOKiK nałożył na PDM ponad 2 mln zł (2 074 483 zł) kary pieniężnej. Gdy decyzja się uprawomocni, trafi ona na Fundusz Edukacji Finansowej, który powstał na początku tego roku. Jego celem jest zwiększenie świadomości finansowej Polaków oraz działania edukacyjne, dzięki którym konsumenci poznają swoje prawa i lepiej będą umieli ocenić ryzyko inwestycyjne.

    Co decyzja urzędu oznacza dla konsumentów, którzy nabyli obligacje GetBack? Postanowienie niedozwolone nie ma mocy wiążącej. Jeśli więc pracownik Idea Banku wprowadził ich w błąd podczas oferowania obligacji, mogą złożyć reklamację i zażądać zwrotu wpłaconych kwot. Przedsiębiorca nie może powoływać się na zakwestionowane postanowienie i wskazywać, że istotniejsze od tego, co mówił jego pracownik przed zawarciem umowy nabycia obligacji, jest to, co znajduje się w oficjalnych dokumentach. Jeśli reklamacja nic nie da, można dochodzić swoich praw w sądzie lub na drodze polubownej.

    O rozstrzygnięciu Prezesa UOKiK PDM musi zawiadomić listem poleconym wszystkich konsumentów, którzy nabyli obligacje GetBack za jego pośrednictwem. Decyzja jest nieprawomocna, przedsiębiorca może się od niej odwołać w ciągu miesiąca od jej doręczenia.

    W listopadzie 2018 r. Komisja Nadzoru Finansowego cofnęła PDM zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej. Powód? Przy oferowaniu obligacji współpracował z Idea Bankiem, mimo że ten nie miał do tego uprawnień.

    GetBack – postępowanie

    UOKiK wszczął właśnie postępowanie przeciw spółce Getback. Zarzuca jej stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Ze skarg konsumentów wynika, że pracownicy spółki wprowadzali ich w błąd. Podczas rozmów telefonicznych i spotkań mieli przekonywać klientów, że:

    • obligacje GetBack to bezpieczna inwestycja,
    • sytuacja spółki jest stabilna,
    • oferta jest ekskluzywna i ograniczona w czasie.

    Wypowiedź Artura Zwalińskiego z Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK
    Wypowiedź Artura Zwalińskiego z Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Wszystkie te informacje były nieprawdziwe. Obligacje korporacyjne nie są gwarantowane przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny, a ich zabezpieczeniem jest jedynie sytuacja finansowa i majątek emitenta. Emitent, czyli GetBack, odpowiada za nie całym swoim majątkiem, ale w przypadku jego niewypłacalności klient może stracić zainwestowane pieniądze. Jak twierdzą poszkodowani, pracownicy spółki nie informowali ich o takim ryzyku. Ponadto władze GetBacku wiedziały, że na koniec 2017 r. spółka miała dużą stratę, ale klienci nadal słyszeli, że „jest w bardzo dobrej kondycji finansowej”. Handlowcy mieli twierdzić też, że jest to oferta tylko dla wybranych. Ograniczenie to wynika z tego, że zgodnie z prawem w ofercie prywatnej można przedstawić propozycję nabycia obligacji w ramach jednej emisji maksymalnie 149 osobom. Spółka zatajała jednak przed klientami, że takich emisji było wiele – niekiedy odbywały się nawet codziennie. Pracownicy GetBacku naciskali także na konsumentów, aby się szybko decydowali, bo „przepadnie doskonała oferta”, choć kolejne emisje odbywały się na takich samych warunkach i różniły się tylko numerem serii.

    Jeżeli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara finansowa – do 10 proc. jej obrotu za każde naruszenie.

    Inne działania UOKiK

    W sumie UOKiK prowadzi teraz 8 postępowań w sprawie możliwych nieprawidłowości przy oferowaniu produktów finansowych związanych z GetBackiem. Wśród nich są:

    • 2 postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przeciw spółkom oferującym obligacje. Pierwsza z nich to opisany już GetBack. Druga to Idea Bank, wobec której postępowanie toczy się od października 2018 r. Zarzuty UOKiK dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do bezpieczeństwa obligacji GetBacku i ich ekskluzywnego charakteru. Mogło także dojść do nieuczciwej sprzedaży (missellingu), bo przedstawiciele Idea Banku namawiali na nie osoby, o których powinni byli wiedzieć, że nie akceptują ryzykownych inwestycji.
    • 5 postępowań wyjaśniających w sprawie oferowania obligacji GetBack. Ich celem jest wstępne ustalenie, czy spółki przekazywały konsumentom rzetelne, prawdziwe i pełne informacje oraz czy przy sprzedaży nie dochodziło do missellingu. Postępowania dotyczą: GetBacku, Idea Banku i PDM, Mercurius Financial Advisors, Getin Noble Banku oraz Noble Securities.
    • 1 postępowanie wyjaśniające pośrednio związane z Getbackiem. Toczy się w sprawie Idea Banku. Dotyczy oferowania ubezpieczeń na życie z ufk. Istnieje możliwość, że pieniądze klientów mogły być inwestowane w fundusze inwestycyjne powiązane z GetBackiem. Urząd wstępnie sprawdza, czy klienci byli informowani o związanym z tym ryzyku.

    Pomoc dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
    Rzecznik Finansowy - po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Obligacje korporacyjne - działania UOKiK: zaproszenie dla mediów

    Pierwsza decyzja UOKiK wobec podmiotu oferującego obligacje spółki GetBack.

    Pierwsza decyzja UOKiK wobec podmiotu oferującego obligacje spółki GetBack. Ponadto urząd stawia zarzuty wprowadzenia w błąd przy sprzedaży obligacji samej spółce GetBack.

    O szczegółach opowie jutro Prezes Marek Niechciał na specjalnym spotkaniu dla prasy. Zapraszamy dziennikarzy w czwartek 7 lutego o godz. 11.00 do Centrum Konferencyjnego UOKiK przy pl. Powstańców Warszawy 1.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Czy kupujemy miód dobrej jakości?

    Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich.

    • Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości?
    • Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich.
    • Wątpliwości wzbudziło przede wszystkim oznakowanie, mniej dotyczyło składu.

    Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z UOKiK
    Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z UOKiK na temat wyników kontroli


    Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z UOKiK - porady


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    W 2017 roku produkcja miodu w Polsce wyniosła ponad 15 tysięcy ton. Mniej więcej drugie tyle pochodziło z zagranicy, głównie z Unii Europejskiej. Przed zakupem słoika miodu warto zastanowić się, czy wiemy, skąd pochodzi, jakiej jest odmiany.

    Kontrola Inspekcji Handlowej

    W II kwartale 2018 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła jakość handlową miodu w 43 placówkach – dużych i małych sklepach, sklepach internetowych i hurtowniach. Nieprawidłowości dotyczyły 21 z nich (48,8 proc.).

    Inspektorzy skontrolowali 269 partii miodu, z czego 80 przebadali w laboratoriach UOKiK w Kielcach, Olsztynie, Poznaniu i Warszawie. Mieli zastrzeżenia do 48 partii miodu (17,8 proc.). 36 z nich zakwestionowali ze względu na błędne oznakowanie, a 12 (15 proc. przebadanych w laboratorium) z powodu zastrzeżeń do jakości.

    Miód nektarowy określa się nazwą rośliny, której pyłek przeważa w miodzie. Badania w laboratorium wykazały, że niektóre miody miały niższą zawartość pyłku przewodniego, niż wymagają przepisy. Na przykład:

    • W miodzie lipowym zawartość pyłku przewodniego lipy wynosiła od 1,9 do 7,7 proc., a powinna wynosić nie mniej niż 20 proc.
    • W miodzie gryczanym zawartość pyłku przewodniego gryki wynosiła od 23,8 do 35,5 proc, a powinna wynosić min. 45 proc.
    • W miodzie mniszkowym zawartość pyłku przewodniego mniszka pospolitego wynosiła tylko 5,1 proc.
    • W modzie akacjowym zawartość pyłku przewodniego akacji wynosiła 22,2 proc., zamiast minimum 30 proc.
    • W miodzie manuka pochodzącym z Nowej Zelandii zawartość pyłku przewodniego manuka wynosiła tylko 13 i 12,2 proc.

    W kilku partiach miodu (gryczanego, wielokwiatowego i manuka) inspektorzy stwierdzili wyższą niż dopuszczalna zawartość HMF. Jest to związek chemiczny, który powstaje stopniowo w miodzie podczas przechowywania, zwłaszcza w podwyższonej temperaturze oraz świetle słonecznym. Jego zawartość jest wskaźnikiem jakości miodu – im niższa, tym miód lepszej jakości. Ponadto w smaku miodu akacjowego był wyraźnie wyczuwalny syrop cukrowy, co nie jest typowe dla miodu.

    Nieprawidłowości w zakresie oznakowania (36 partii) to na przykład:

    • Brak określenia daty minimalnej trwałości.
    • Brak informacji o ilości netto miodu.
    • Brak adresu producenta.
    • Niewłaściwe miejsce pochodzenia miodu – na opakowaniu był napis „z Prowansji”, a w rzeczywistości pochodził z Hiszpanii.
    • Brak pełnej nazwy rodzaju i odmiany miodu.

    Kontrolerzy nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości dotyczących przestrzegania aktualności dat minimalnej trwałości czy warunków przechowywania.

    W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa skierowała w sumie 18 informacji do właściwych organów nadzoru sanitarnego (1) lub weterynaryjnego (3) oraz wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (14).

    W efekcie prezes UOKiK wydał osiem decyzji o wymierzeniu kar pieniężnych o łącznej wartości 6,9 tys. zł za wprowadzenie do obrotu wyrobów nieodpowiadających jakości handlowej, w tym jedną decyzję z uwagi na zafałszowanie – zaniżoną zawartość netto w dwóch opakowaniach miodu.

    Porady dla konsumentów

    • Kupuj miód ze znanego źródła. Szukaj na opakowaniu nazwy i adresu producenta – wiesz wtedy, kto odpowiada za jego jakość.
    • Koszt wyprodukowania 1 kg miodu w Polsce w zależności od typu pasieki wynosi od kilkunastu do ok. 20 zł. Jeśli miód jest o wiele tańszy, może być importowany lub gorszej jakości.
    • Nawet jeśli miód sprzedaje polski dystrybutor, nie oznacza to, że pochodzi on z Polski – dokładnie czytaj etykietę!
    • Naturalny miód krystalizuje się już kilka miesięcy po zbiorze. Jesienią prawie każdy miód powinien być już częściowo skrystalizowany. Jeśli tak nie jest, możliwe, że sprzedawca go podgrzał i zlał ponownie – miód traci wtedy swoje właściwości.
    • Na opakowaniach często widujemy napis: „Mieszanka miodów pochodzących z UE i niepochodzących z UE”. W takim słoiku może być duża ilość miodu z krajów azjatyckich, zawierającego antybiotyki czy substancje, których stosowanie jest tam dozwolone, a w krajach UE zabronione.
    • Miód sztuczny od naturalnego można odróżnić na kilka sposobów: sztuczny miód w zimnej wodzie od razu zacznie się rozpuszczać, prawdziwy osiądzie na dnie szklanki; prawdziwy miód lany z łyżeczki na talerz utworzy stożek, sztuczny rozleje się od razu, nie tworząc stożka.
    • Przedsiębiorców może skontrolować Inspekcja Handlowa, osoby, które sprzedają zafałszowane miody i nie są przedsiębiorcami – policja, a jeśli jest to rolniczy handel detaliczny – Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

    Masz wątpliwości dotyczące miodu? Zgłoś je do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej

    Pomoc dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"

    Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów.

    • Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”.
    • Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej.
    • Kampania edukacyjna skierowana jest m.in. do firm wynajmujących sale na takie spotkania.

    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
    Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała

    Wypowiedź Mirosława Lubonia dyrektora generalnego PSSB
    Wypowiedź Mirosława Lubonia dyrektora generalnego PSSB

    W całej Polsce odbywają się pokazy, podczas których konsumenci są poddawani manipulacjom. Przychodzą na bezpłatne badania albo prezentację, a wychodzą z horrendalnie drogim kompletem garnków, urządzeniem do magnetoterapii czy umową na pakiet usług pseudomedycznych. Nierzetelni sprzedawcy ukrywają przed nimi handlowy cel spotkania, wprowadzają w błąd co do właściwości oferowanych produktów, wmawiają zły stan zdrowia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zebrał dane o ok. 500 takich pokazach w samym tylko woj. łódzkim i ponad 300 - w dolnośląskim. Ale to tylko niewielki procent pokazów, które się w rzeczywistości odbywają.

    Takie spotkania mają miejsce najczęściej w wynajętych salach, np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych, ale także w sanatoriach, a nawet szkołach czy szpitalach. Rozpoczynająca się dziś kampania „Poznaj swojego kontrahenta” to akcja informacyjno-edukacyjna adresowana do podmiotów wynajmujących pomieszczenia na pokazy komercyjne. Organizatorzy szczególny nacisk kładą na przestrzeganie praw konsumentów.

    - Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że nieraz biorą udział w oszustwie. PSSB wspólnie z UOKiK i Federacją Konsumentów chcą dać jasny sygnał, że wynajmowanie pomieszczeń firmom nierzetelnym to zachowanie nieetyczne, a tym samym edukować i przestrzec zainteresowane placówki czy instytucje przed takimi działaniami – mówi Konrad Szałkiewicz, Przewodniczący Zarządu PSSB.

    Pierwsza odsłona kampanii ma na celu edukację środowiska hotelarskiego i restauracyjnego, bo to w ich pomieszczeniach najczęściej odbywają się tego typu przedsięwzięcia. Działania PSSB wraz z UOKiK i Federacją Konsumentów są reakcją na nasilające się zjawisko.

    - Mamy informacje o ponad 120 firmach organizujących pokazy, podczas których konsumenci mogą być poddawani nieuczciwym praktykom handlowym. UOKiK na różne sposoby walczy z tym zjawiskiem. W 2018 r. prowadziliśmy ponad 40 postępowań wobec przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na pokazach. Przygotowaliśmy też pakiet propozycji legislacyjnych, które powinny uporządkować ten rynek. Cieszymy się, że teraz możemy połączyć siły z Polskim Stowarzyszeniem Sprzedaży Bezpośredniej - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Wypowiedź Doroty Karczewskiej wiceprezes UOKiK
    Wypowiedź Doroty Karczewskiej wiceprezes UOKiK

    Wypowiedź Kamila Pluskwy-Dąbrowskiego Prezesa Federacji Konsumentów
    Wypowiedź Kamila Pluskwy-Dąbrowskiego Prezesa Federacji Konsumentów

    - Mimo wielu podejmowanych działań – pomocy prawnej, akcji edukacyjnych i informacyjnych skierowanych do konsumentów - pokazy handlowe organizowane przez nieuczciwych przedsiębiorców odbywają się codziennie w całym kraju. Ofiarami naciągaczy są najczęściej osoby starsze. Liczymy, że ta kampania, skierowana do podmiotów wynajmujących lokale na tego typu spotkania, utrudni działanie nieetycznym firmom. Będzie jednym z elementów rugujących z rynku tych, którzy nie potrafią działać uczciwie. Skala negatywnych zjawisk jest już tak duża, że musimy apelować do wszystkich aktorów tego rynku – mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

    Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” zwraca uwagę, że brak zachowania szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia o charakterze handlowym może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe praktyki i oszustwa. Organizatorzy akcji wyślą do blisko 40 tysięcy hoteli i restauracji ulotkę informującą o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej też rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi. Oprócz mailingu kampania będzie nagłośniona przez partnerów w mediach społecznościowych. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji. Będzie skierowana m.in. do sanatoriów i domów opieki społecznej.

    Kontakt dla mediów:

    Justyna Moskalewicz
    t. +48 22 100 32 70 | +48 606 760 808
    e. [email protected]




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.