Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych

    Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.

     

    • Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
    • Pomoże ci, jeśli linia lotnicza nie chce uznać reklamacji w sprawie opóźnionego lub odwołanego lotu, albo odmówi przyjęcia na pokład*.
    • Postępowanie jest bezpłatne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.

    10 stycznia 2017 roku weszła w życie  ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzięki niej konsument, jeśli jest niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia przez przedsiębiorcę jego reklamacji, może rozwiązać spór polubownie (Alternative Dispute Resolution - ADR). Postępowanie polubowne jest szybsze niż sądowe – trwa maksymalnie 90 dni i przeważnie bezpłatne. W tej chwili konsument może rozwiązać spór korzystając z pomocy jednego z 10 podmiotów uprawnionych – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Na przykład Inspekcja Handlowa zajmuje się rozstrzyganiem sporów związanych ze sprzedażą towarów i usług, Rzecznik Finansowy oraz Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowegosporów finansowych. Wszystkie podmioty uprawnione można odnaleźć w rejestrze dostępnym pod adresem: http://uokik.gov.pl/rejestr_podmiot_uprawnionych.php.

    Do podmiotów prowadzących postępowania ADR dołączył właśnie Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Rzecznik będzie pomagał w osiągnięciu porozumienia pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedawcą biletów. Postępowanie przed Rzecznikiem może być prowadzone w języku polskim lub angielskim, w postaci elektronicznej lub papierowej i nie wymaga obecności stron lub ich przedstawicieli. Jest bezpłatne zarówno dla pasażera, jak i linii lotniczych. Postępowanie jest dobrowolne, co oznacza, że może być prowadzone wyłącznie za zgodą obu stron sporu. Szczegółowe informacje dotyczące postępowania ADR przed Rzecznikiem Praw Pasażerów przy Prezesie ULC, instrukcje składania wniosku i formularze są dostępne na stronie http://www.pasazerlotniczy.gov.pl/.

    Informacje dotyczące zasad i korzyści wynikających z postępowania ADR, wyszukiwarkę podmiotów uprawnionych, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz na http://polubowne.uokik.gov.pl/ oraz przesyłając wiadomość e-mail na adres Punktu kontaktowego ds. ADR: [email protected].

    *Spór z zakresu rozporządzenia 261/2004/WE i rozporządzenia 2111/2005/WE

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 246
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"

    Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów. Dotyczy ona nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności.

    • Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów.
    • Dotyczy nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności.
    • Kampanię wsparło już kilkudziesięciu partnerów.

    Kampania społeczna UOKiK ma na celu zwrócenie uwagi na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Problem jest poważny ― nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Dla konsumentów może to oznaczać znaczne straty finansowe bądź nawet całkowitą utratę życiowych oszczędności. Kampania rozpoczęła się w lutym 2019 r.

    Uważaj! To Twoje oszczędności

    UOKiK udostępnia w związku z tym 30-sekundowy spot przeznaczony do emisji w telewizji i radiu. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina też, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.

    Zachęcamy do włączenia się w akcję media i instytucje. Dzięki temu będzie można ostrzec więcej konsumentów.

    Wspólne działania

    Do tej pory komunikat można było obejrzeć lub usłyszeć m.in. w telewizji, radiu, środkach komunikacji miejskiej oraz na dworcach centralnych. Było to możliwe dzięki uprzejmości partnerów, którzy zgodzili się na emisję na niekomercyjnych warunkach:

    • w telewizji: NC+ (Canal+ Sport), Telewizja Polska (TVP1, TVP2), Telewizja PULS (TV PULS, PULS 2), TV Trwam, Viacom International Media Networks w Polsce (Comedy Central Polska, Comedy Central Family, Paramont Channel, MTV PL);
    • radio: Polskie Radio Pomorza i Kujaw PIK, Polskie Radio Koszalin, Polskie Radio Lublin, Polskie Radio SA, Polskie Radio Białystok, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Maryja, Radio Olsztyn, Radio Opole, Radio Poznań, Radio Zachód, Radio Nadzieja, RMF FM;
    • na ekranach LCD oraz w Internecie: MPK Kielce, MPK Kraków, MPK Wrocław, MZK Gorzów, MZK Toruń, MZK Zielona Góra, Poczta Polska, Polskie Koleje Państwowe S.A., WPROST.PL, Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

    W kampanię włączyły się także samorządy i lokalne media.

     

    Dodatkowe informacje:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Magdalena Trusińska
    tel. 22 55 60 136
    e-mail: [email protected]



  • Tajemniczy klient - UOKiK w sklepach z elektroniką

    Pracownicy UOKiK sprawdzili 16 dużych sklepów z elektroniką w całej Polsce.  To do tej pory największa akcja, w której wcielili się w tajemniczego klienta.

     

    • Pracownicy UOKiK sprawdzili 16 dużych sklepów z elektroniką w całej Polsce.
    • To do tej pory największa akcja, w której wcielili się w tajemniczego klienta.
    • Sprawdzaliśmy informacje, które sprzedawcy przekazują podczas zakupu telefonu, komputera, telewizora.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 2016 r. może korzystać z instytucji tajemniczego klienta. Pracownicy UOKiK już 26 razy wcielili się w tę rolę. W ten sposób UOKiK może sprawdzić, jak przebiega proces oferowania przez sprzedawcę określonych usług lub produktów. – Nie stosujemy prowokacji. Nie kupujemy produktów, ani nie zawieramy umów. Przychodzimy do banku czy na pokaz handlowy jako zwyczajni konsumenci, żeby z ich punktu widzenia sprawdzić, jakie informacje są tam przekazywane. Zgodę na to zawsze wcześniej wydaje sąd, musimy więc zawsze uzasadnić swoje działania – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    Kontrola sklepów z elektroniką

    Największa kontrola, w której urząd skorzystał z tajemniczego klienta, odbyła się pod koniec 2018 r. W sezonie przedświątecznym 36 pracowników UOKiK odwiedziło 16 największych sklepów z elektroniką (pełna lista w załączniku). Były to sklepy należące do sieci: Komputronik, Media Markt, Mediaexpert, Neonet, RTV Euro AGD.

    UOKiK chciał w toku tej kontroli zweryfikować, czy i jak sprzedawcy informują o prawie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi i czy odróżniają ją od gwarancji. Przykładowo – tajemniczy klienci sprawdzali, czy sklepy odmawiały przyjęcia reklamacji i odsyłały klienta do producenta, albo czy uzależniały jej przyjęcie od tego, czy ktoś miał paragon.

    Kolejnym zagadnieniem, które chcieli zweryfikować tajemniczy klienci, były kwestie związane z tzw. dodatkowym ubezpieczeniem sprzętu. Sklepy oferują tzw. „przedłużoną gwarancję”, która z gwarancją ma niewiele wspólnego, a w rzeczywistości jest to dodatkowo płatne ubezpieczenie. Często w jego warunkach znajduje się wiele wyjątków, które powodują, że nie zapewniają pełnej ochrony sprzętu, pomimo wcześniejszych zapewnień sprzedawcy. Dlatego pracownicy urzędu chcieli sprawdzić, jak obsługa o tym informowała oraz czy nie wymagała zakupu takiej usługi.

    Kontrola odbyła się w całej Polsce. W tej chwili UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym analizuje zgromadzone przez tajemniczych klientów informacje. – Bez tajemniczego klienta bardzo trudno byłoby nam udowodnić, że przedsiębiorca wprowadza w błąd. Na co dzień mamy do czynienia z sytuacjami, w których słowo konsumenta jest przeciwko słowu przedsiębiorcy. Korzystamy więc z nowych możliwości pozyskiwania dowodów – mówi Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

    Okazją do dyskusji o tym narzędziu jest międzynarodowa konferencja, którą zorganizowała delegatura w Bydgoszczy. Spotkanie jest podsumowaniem współpracy UOKiK z włoskim urzędem Autorita' Garante della Concorrenza e del Mercato. Obie instytucje przez ponad rok wymieniały się doświadczeniami i wspólnie pracowały przy unijnym projekcie dotyczącym kontroli sklepów z elektroniką i przeglądu stron internetowych z ofertami wycieczek. – Cieszę się z tej współpracy. Dzięki niej możemy rozwijać kompetencje. Włoskie prawo nie przewiduje instytucji tajemniczego klienta, więc pracownicy tego urzędu z ciekawością przyglądali się naszym działaniom. Wzajemnie poszukujemy nowych możliwości pozyskiwania dowodów. Z drugiej strony, włoski urząd ma spore doświadczenie w monitorowaniu stron internetowych, na których są oferty wprowadzające konsumentów w błąd. To dla nas cenne doświadczenie – dodaje Piotr Adamczewski.

    Tajemniczy klient

    • UOKiK może korzystać z tego narzędzia od 17 kwietnia 2016 r.
    • Celem jest sprawdzenie, czy dochodzi do nieprawidłowości podczas oferowania produktów czy usług.
    • Tylko za zgodą Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
    • Całe wydarzenie może być nagrywane zarówno w zakresie dźwięku, jak i obrazu.
    • Urząd nie stosuje prowokacji.
    • Tajemniczy klient dokonuje próby zakupu, nie dochodzi do zawarcia umowy: zadaje pytania, sprawdzając, jak przebiega proces sprzedaży, jakie informacje są przekazywane.
    • Na koniec pracownik UOKiK pokazuje legitymację służbową oraz doręcza upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i zgodę sądu.

    Pomoc dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 246, 695 902 088, 603 124 154
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • UOKiK ostrzega przed Das Coin i Netleaders

    CL Singapore - firma, która wprowadza na rynek kryptowalutę DasCoin i zachęca do zakupu licencji - sprzedaje tylko obietnice.  UOKiK podejrzewa, że może być to piramida, bo właściciel obiecuje zyski przede wszystkim w zamian za namówienie innych osób. 

     

    • CL Singapore - firma, która wprowadza na rynek kryptowalutę DasCoin i zachęca do zakupu licencji - sprzedaje tylko obietnice.
    • UOKiK podejrzewa, że może być to piramida, bo właściciel obiecuje zyski przede wszystkim w zamian za namówienie innych osób.


    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostrzeżenie konsumenckie przed firmą CL Singapore z Singapuru, która wprowadza na rynek kryptowalutę DasCoin. Przedsiębiorca buduje również swoją sieć sprzedaży, którą nazwał NetLeaders. Spółka oferuje licencje które kosztują od 100 euro do 25 tys. euro w zależności od ich rodzaju. Licencjobiorca, za dokonaną wpłatę, otrzymuje określoną wartość cykli, za które może kupić usługi CL lub walutę DasCoin. Jednak naprawdę CL Singapore oferuje jedynie obietnice, bowiem większość produktów dostępnych w ramach licencji nie istnieje.

    W rzeczywistości system promowany przez CL Singapore może być piramidą, ponieważ firma zachęca do kupowania pakietów licencji i obiecuje zyski przede wszystkim w zamian za to, że ktoś namówi inne osoby do wpłaty pieniędzy. W ten sposób finansują oni piramidę, dostając obietnice bez pokrycia. – Celem singapurskiej firmy CL, który umożliwia jej istnienie jest lawinowy wzrost liczby nowych członków. Oznacza to napływ gotówki do pomysłodawców i głównych „naganiaczy”. Prędzej czy później taki duży wzrost użytkowników się kończy i system przestaje działać. Konsumenci zostają z pustym kontem i wielkimi obietnicami – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. Sprawą zainteresowała się również Prokuratura Okręgowa w Warszawie i prowadzi śledztwo pod sygn. PO 5 Ds. 33.2017.

    Kryptowaluty są bardzo popularne. Tę popularność wykorzystują też firmy do tworzenia oszustw, np. piramid. Pomysłodawcy nieuczciwych systemów uwiarygadniają je tak, by tworzyły wrażenie legalnego, poważnego biznesu, np. współpracują z celebrytami, organizują z rozmachem i nagłaśniają konferencje w atrakcyjnych miejscach za granicą, sponsorują różne wydarzenia. To sprawia, że przyciągają wiele osób, które chcą szybko i dużo zarobić. A to nie jest możliwe – dodaje prezes UOKiK.

    To kolejne ostrzeżenie UOKiK. Urząd przestrzegał już konsumentów przed systemami, które mogą być piramidą: BCU Trading w Dubaju (FutureNet i FutureAdPro), One Life Network w Belize.

    Konsumencie, uważaj, gdy ktoś:

    • zapewnia cię o bardzo wysokich zyskach w krótkim czasie,
    • ogólnie lub niezrozumiale przedstawia sposób swojego działania, tłumaczy, że niedawno rozpoczął działalność,
    • unika odpowiedzi na twoje konkretne pytania,
    • posługuje się wzniosłymi sformułowaniami („zostań partnerem”, „odmień swoje życie”, „zarób pieniądze bez wysiłku”),
    • oferuje ci kupony, pakiety inwestycyjne, świadectwa uczestnictwa,
    • odsyła cię na stronę internetową, która nie zawiera wielu informacji lub jest „w budowie”,
    • kieruje cię na stronę internetową, która nie jest prowadzona w języku polskim (jest za to dostępna np. po ukraińsku, wietnamsku, indonezyjsku), miejsce prowadzenia działalności jest w egzotycznym kraju,
    • wskazuje, że istotnym lub najważniejszym elementem uczestnictwa i uzyskania wynagrodzenia jest nakłonienie do udziału w systemie innych osób,
    • nie podaje źródeł finansowania sytemu lub przedstawia je bardzo ogólnie.

    Oszustwo zgłoś organom ścigania (policja, prokuratura).

    Konsumencie, pamiętaj, że kryptowaluty:

    • nie są pieniądzem,
    • nie są prawnym środkiem płatniczym,
    • nie podlegają ochronie prawnej,
    • nie są gwarantowane przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny,
    • konta, portfele kryptowalutowe są narażone na ataki hakerów.

    Ostrzeżenie UOKiK dotyczy CL Singapore Pte. Ltd z siedzibą w Singapurze.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 430
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.