Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • 1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

    UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.

     

    • UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.
    • Nasza SA obiecywała obniżkę abonamentu do 30 zł i nielimitowane rozmowy, tymczasem miesięczne rachunki wynosiły nawet 2-3 razy więcej.
    • Jeżeli dostałeś nakaz zapłaty z sądu, pomoże ci Stowarzyszenie Aquila.

    Wypowiedź Marty Michalak z delegatury UOKiK w Łodzi
    Wypowiedź Marty Michalak z delegatury UOKiK w Łodzi


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    W ciągu ostatnich miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje, w których ukarał spółkę Nasza SA z Warszawy. Oferuje ona usługi telefonii stacjonarnej. Pierwsza decyzja dotyczyła niedozwolonych klauzul we wzorcach umownych, a druga – praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W sumie kary wyniosły ponad 1,8 mln zł. Skargi na spółkę do UOKiK i rzeczników konsumentów złożyło prawie 800 osób. Większość poszkodowanych miała ponad 65 lat.

    Kara za naganne praktyki

    UOKiK wszczął postępowanie o naruszanie zbiorowych interesów konsumentów przez Naszą SA w lipcu 2017 r. Miesiąc później umieściliśmy na naszej stronie ostrzeżenie konsumenckie.

    - Nasze postępowanie potwierdziło, że konsultanci spółki Nasza podstępem nakłaniali konsumentów do zmiany operatora. Sugerowali, że obniżka abonamentu to propozycja dotychczasowej firmy. Zatajali też opłatę za nielimitowane rozmowy oraz fakt, że umowa opiewa także na inne płatne usługi. W efekcie konsumenci wbrew swojej woli zmieniali operatora oraz musieli płacić wyższe niż wcześniej rachunki za telefon – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. I dodaje: - Nie znalazłem żadnych okoliczności łagodzących. Za każdą z praktyk nałożyłem prawie maksymalną karę.

    UOKiK udowodnił Naszej S.A. 3 praktyki, które naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Suma kar to 1 676 577 zł.

    1. Sugerowanie, że oferta dotyczy zmiany warunków umowy z dotychczasową firmą. Według scenariuszy sprzedażowych konsultant tylko raz na początku rozmowy telefonicznej podawał nazwę: „Telekomunikacja Nasza SA”. Jednak 76 proc. poszkodowanych zapytanych przez UOKiK było pewnych, że dzwoniący nie poinformował ich, że reprezentuje tę firmę. Telemarketer proponował obniżkę abonamentu, czasem – jak wynika ze skarg klientów - uzasadniając to np. długą współpracą lub tym, że wielu abonentów rezygnuje z telefonów stacjonarnych. Podczas „weryfikacji”, czy rozmawia z właścicielem telefonu pozyskiwał jego dokładne dane adresowe i nazwę dotychczasowego operatora. Po kilku dniach zjawiał się kurier z umową. Na pierwszej stronie wyróżniała się nazwa dotychczasowego operatora. Natomiast nazwa Nasza napisana była małą czcionką, nie było też logotypu tej firmy. Wizyta zwykle była krótka. Przykładowe skargi:

    - (…) Ja nie skojarzyłam, że to inna firma niż Orange, w której jesteśmy. Pomyślałam, że to Orange, bo Orange to przecież nasza telekomunikacja.

    - Po spojrzeniu na umowę, na plan pierwszy wysuwa się nazwa NOVUM i nie czytałam jej zbyt dokładnie, sądząc że jest to wcześniej omówiona umowa z operatorem NOVUM.

    1. Sugerowanie, że abonament obejmuje nielimitowane rozmowy, podczas gdy były one dodatkowo płatne. Ze scenariusza rozmowy telemarketingowej: Dzwonię, ponieważ od przyszłego miesiąca na Pan/i możliwość włączenia abonamentu na kwotę zaledwie 29,99 zł brutto, czyli już z VAT-em, a dodatkowo nielimitowane rozmowy na telefony stacjonarne w całej Polsce, do wszystkich krajów UE, USA i Kanady. Czy otrzymał/a już Pan/i taką obniżkę? Gdy przychodziła pierwsza faktura, okazywało się, że te rozmowy są dodatkowo płatne – w najdroższym wariancie nawet 30 zł. Przykładowa skarga:

    - Dzwoniła kobieta, która powiedziała, że składa ofertę na 30 zł za rozmowy wszystkie (stacjonarne, komórkowe i międzynarodowe). Zapewniała, że nie będzie ani złotówki więcej. (…)

    1. Obciążanie konsumentów bez ich zgody opłatami za dodatkowe usługi. Wielu konsumentów dopiero z faktur dowiadywało się też, że płacą za usługi dodatkowe: prezentację numeru dzwoniącego, wydruk z wykazem połączeń i umorzenie ewentualnych zaległości w przypadku śmierci abonenta. Każda z nich to dodatkowe 4,99 zł. Przedstawiciele Naszej zakreślali te pozycje w umowie bez wiedzy i zgody klientów. Przykładowa skarga:

    - Telemarketerka Nasza S.A., która dzwoniła do mojej żony zapewniła, że miesięczne rachunki będą wynosić 29,90 zł a rozmowy zagraniczne i na numery stacjonarne w Polsce będą za darmo. Następnie otrzymałem rachunek na kwotę 77,18 zł.(…)

    Kara za klauzule niedozwolone

    To nie pierwsza kara, którą UOKiK nałożył na Naszą SA. W grudniu 2017 r. ukaraliśmy tę spółkę za stosowanie niedozwolonych postanowień we wzorcach umownych. Bezprawne, a więc także niewiążące dla konsumentów, okazały się klauzule:

    • dotyczące fikcji zapoznania się z regulaminami usług. Był to jeden z wielu zapisów umowy, konsument nie miał szansy wyrazić sprzeciwu, jeśli nie mógł zapoznać się z tymi dokumentami.
    • dotyczące upoważnienia dla Naszej SA do wszelkich czynności związanych z przeniesieniem numeru do innej sieci. UOKiK zakwestionował klauzule, które dawały przedsiębiorcy prawo do interpretowania pełnomocnictwa „w sposób rozszerzający” oraz wprowadzania „wszelkich niezbędnych poprawek i korekt w dokumentacji umownej”. Firma mogłaby bowiem wykorzystać to na niekorzyść konsumenta.

    Za klauzule niedozwolone prezes UOKiK nałożył na Naszą SA w sumie 175 767 zł kary.

    Gdzie po pomoc?

    Zerwałeś umowę, a mimo to po jakimś czasie dostajesz nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Jak najszybciej skontaktuj się ze Stowarzyszeniem Aquila, które udziela pomocy prawnej na etapie sądowym. Na obronę przed nakazem zapłaty masz tylko 14 dni od dnia, w którym go odbierzesz.

    Firma telekomunikacyjna wprowadziła cię w błąd i podpisałeś umowę? Możesz od niej odstąpić bez podawania powodu w ciągu 14 dni. Jeśli ten termin minął, możesz uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W rozwiązaniu umowy pomoże ci miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Po więcej informacji zadzwoń na infolinię konsumencką: 801 440 220.

    Dodatkowe informacje dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Oddziały Federacji Konsumentów
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • II faza postępowania: Eurocash - Partner

    UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia przez Eurocash kontroli nad Partner. Przedsiębiorcy działają na rynku spożywczym.

     

    • UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia przez Eurocash kontroli nad Partner.
    • Przedsiębiorcy działają na rynku spożywczym.
    • W tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badań rynku.

    Transakcja dotycząca przejęcia przez Eurocash kontroli nad Partner została zgłoszona do UOKiK pod koniec czerwca. Eurocash posiada sieć własnych sklepów m.in. „Delikatesy Centrum”, „Eko”, a także sklepy zrzeszone w sieciach partnerskich nadzorowanych przez spółkę, oraz franczyzobiorców. Ponadto do grupy należy  platforma internetowa frisco oraz mobilna sieć sklepów „ABC na kołach”. Przejmowana spółka Partner posiada 26 sklepów „Lewiatan”. Uczestnicy koncentracji działają również na rynku hurtowym. Eurocash sprzedaje hurtowo m.in. Partnerowi artkuły konsumpcyjne, wyroby tytoniowe i produkty impulsowe oraz napoje alkoholowe. 

    W tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania rynku. UOKiK musi sprawdzić, czy działalność poszczególnych sklepów należących do obu spółek  pokrywa się ze sobą na lokalnych rynkach. Ponieważ pomiędzy uczestnikami przejęcia zachodzą również relacje dostawca-odbiorca, urząd sprawdzi zależności występujące na rynku hurtowym.

    Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wyrazić zgodę (bezwarunkową lub warunkową) na koncentrację albo zakazać jej przeprowadzenia.

    Informacje dodatkowe

    Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie w sprawach koncentracji jest dwuetapowe. Pierwszy etap trwa do miesiąca. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji lub wymagających badania rynku, postępowanie może trwać dłużej.

    Na stronie internetowej UOKiK  zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach koncentracji przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 430
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Bezpieczne majsterkowanie - kontrola elektronarzędzi

    Inspekcja Handlowa skontrolowała 348 partii elektronarzędzi takich jak pilarki, wkrętarki, szlifierki. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 80 urządzeń (23 proc.), głównie ze względu na braki w dokumentacji i instrukcjach obsługi.

     

    • Inspekcja Handlowa skontrolowała 348 partii elektronarzędzi takich jak pilarki, wkrętarki, szlifierki.
    • Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 80 urządzeń (23 proc.), głównie ze względu na braki w dokumentacji i instrukcjach obsługi.
    • UOKiK radzi, na co zwracać uwagę przy zakupie elektronarzędzi.

    Wypowiedź Macieja Kucharczuka z UOKiK
    Wypowiedź Macieja Kucharczuka z UOKiK - porady


    Wypowiedź Macieja Kucharczuka z UOKiK - raport


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    W I kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa skontrolowała 109 przedsiębiorców z całej Polski, którzy oferowali w swoich sklepach i hurtowniach elektronarzędzia. Inspektorzy sprawdzili 348 partii produktów, m.in. pilarki, strugarki, młoty udarowe, szlifierki, wkrętarki i wyrzynarki. Oceniali prawidłowość dołączonych do wyrobów deklaracji zgodności (poświadczają, że sprzęt spełnia wymagania obowiązujące w UE), oznakowanie produktów oraz instrukcje obsługi. Dodatkowo próbki 8 elektronarzędzi trafiły do laboratorium, gdzie badano czy są bezpieczne dla użytkowników.

    Kontrolerzy zakwestionowali 80 produktów (23 proc.). To znacznie mniej niż podczas poprzedniej kontroli z I kwartału 2017 r., gdy IH miała zastrzeżenia do 34,2 proc. sprawdzanych narzędzi. Zdecydowana większość zastrzeżeń dotyczyła oznakowania i braków w dokumentacji – część przedsiębiorców dobrowolnie je usunęła. Szczególnie niepokojące były nieprawidłowości związane z instrukcjami obsługi – w 7 przypadkach w ogóle jej nie było, a w 39 była źle sporządzona, np. w obcym języku albo nie zawierała ważnych ostrzeżeń lub pełnych informacji o tym, jak stosować maszynę.

    Podczas badań laboratoryjnych okazało się, że 2 szlifierki zagrażały bezpieczeństwu użytkowników (m.in. brakowało zabezpieczenia przed samoistnym uruchomieniem się po zaniku i powrocie napięcia oraz zastosowano nieprawidłowe osłony). Na podstawie akt kontroli IH Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął 2 postępowania administracyjne w celu wycofania niebezpiecznych wyrobów z obrotu.

     

    Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

    • Sprawdź, czy na urządzeniu jest znak CE i czy producent dołączył do niego deklarację zgodności w języku polskim. Poprzez oba te elementy przedsiębiorca zapewnia, że maszyna spełnia wymagania techniczno-prawne obowiązujące w UE. Zwróć uwagę także na inne – już nieobowiązkowe - atesty, np. niemieckie znaki „GS”, „TÜV” czy „VDE” – świadczą one, że niezależna jednostka sprawdziła, czy sprzęt jest bezpieczny.
    • Upewnij się, że na obudowie nie ma pęknięć, wgnieceń czy innych uszkodzeń i że nie jest obluzowana. Także przewody, przełączniki i osłony nie mogą być luźne ani źle dopasowane. Jeśli urządzenie ma rękojeść, to powinna być wykonana z gładkiego, lakierowanego drewna, metalu albo zabezpieczona osłoną z tworzywa sztucznego – bez zadziorów i ostrych elementów.
    • Szukaj instrukcji obsługi w języku polskim.

    Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

    Dodatkowe informacje dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Oddziały Federacji Konsumentów
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Deutsche Bank Polska oddaje opłaty za konto

    Jeżeli bank wprowadza opłaty za konto powiązane z kredytem, musi zagwarantować, że konsument może bez kosztów zrezygnować z tego rachunku. Zapomniał o tym Deutsche Bank Polska. 

     

    • Jeżeli bank wprowadza opłaty za konto powiązane z kredytem, musi zagwarantować, że konsument może bez kosztów zrezygnować z tego rachunku.
    • Zapomniał o tym Deutsche Bank Polska.
    • Deutsche Bank Polska odda obecnym i byłym klientom opłaty za konta.

    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
    Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Postępowanie przeciwko Deutsche Bank Polska urząd wszczął w maju 2017 r. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziło to, że bank pobierał podwyższone opłaty od konsumentów oraz uniemożliwił im rezygnację z umowy bez kosztów. Praktyka trwała co najmniej od 2012 r.

    Klienci banku biorąc kilka lat temu kredyt lub pożyczkę hipoteczną, otwierali rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, które były też przeznaczone do ich obsługi. W zamian m.in. mieli niższą marżę kredytu, czyli płacili mniejsze raty. Bank jednak podwyższył opłaty za prowadzenie rachunków – przykładowo, z 0 zł do 8 zł, z 2 zł do 12 zł. Konsumenci, którzy nie chcieli płacić i wypowiadali umowę - narażali się na podwyższenie oprocentowania kredytu. A osoby, które chciały przekształcić rachunek na inny – mogły być obciążane przez bank dodatkowymi kosztami.

    Uznaliśmy, że bank nie może pogarszać sytuacji konsumenta. Jeżeli instytucja finansowa wprowadza lub zwiększa opłatę za prowadzenie konta powiązanego np. z umową kredytu, musi umożliwić konsumentowi rozwiązanie umowy bez dodatkowych kosztów. Klient Deutsche Bank Polska często nie miał wyboru – musiał płacić za obsługę konta wyższą opłatę, gdyż rozwiązanie umowy oraz jej zmiana wiązały się z kosztami – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Deutsche Bank Polska zrekompensuje klientom straty. Uniknął więc kary finansowej od UOKiK. Zobowiązanie dotyczy byłych i obecnych klientów banku.  

    Jeżeli miałeś lub masz konto: db NET, db Konto, db Fokus, Pakiet Inwestor, Pakiet status, db Open, db Start powiązane z umową kredytu, a bank podwyższył ci opłaty za prowadzenie rachunku, możesz złożyć wniosek o m.in.:

    • Zwrot pobranych opłat za konto (dla byłych i obecnych klientów).
    • Bezpłatną zmianę rodzaju konta na dowolne oferowane przez bank.
    • Nie będziesz już musiał posiadać konkretnego rodzaju rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego i mimo to bank nie zwiększy ci marży kredytu.

    Żeby skorzystać z rekompensaty, złóż wniosek. Czekaj na korespondencję z banku. Więcej informacji w decyzji prezesa UOKiK.

    Dodatkowe informacje dla konsumentów:

    Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
    E-mail: [email protected]
    Oddziały Federacji Konsumentów
    Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088
    E-mail: [email protected]
    Twitter: @UOKiKgovPL




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.