Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód maszynisty pociągu metra jest pod kodem 831103.
Wymagania
do góry
Zgodnie z Art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, oraz Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia zmieniającego w/w Rozporządzenie; maszynistą pociągu metra może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku, potwierdzony odpowiednim świadectwem,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku,
- posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania czynności na danym stanowisku potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku,
- posiada zawodowy staż pracy - ukończyła kurs kwalifikacyjny na stanowisko maszynisty pociągu metra, oraz odbyła przygotowanie zawodowe na dane stanowisko,
- posiada:
a) wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika w zawodach i specjalnościach z dziedziny elekrtycznej lub elektronicznej;
albo
b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika w zawodach w dziedzinie elektrycznej lub elektronicznej.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
Zatrudnienie
Kandydat na maszynistę pociągu metra musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - art. 2 pkt 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe
- szkolenie praktyczne
- szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy
Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy to egzamin:
a) praktyczny
b) teoretyczny
c) szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko Maszynisty pociągu metra określa Załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Więcej informacji na temat szkolenia i zakres egzaminu można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Uprawnienia i zadania
do góry
Pracodawca na podstawie świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego oraz zaliczonej jazdy próbnej, wydaje dla prowadzących pojazdy kolejowe prawo kierowania pociągiem metra.
Do zadań maszynisty pociągu metra należy:
- prowadzenie składu taboru pasażerskiego metra zgodnie z harmonogramem jazdy i obowiązującymi przepisami;
- przestrzeganie rozkładu jazdy taboru metra;
- zmiana kierunku jazdy na stacjach końcowych metra z wykorzystaniem torów odstawnych;
- nadzór nad automatycznym podawaniem informacji dla pasażerów o przystankach na stacjach metra i ruszaniu metra ze stacji;
- posługiwanie się automatycznymi urządzeniami sterującymi;
- posługiwanie się urządzeniami łączności przewodowej i bezprzewodowej;
- ponoszenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo pasażerów metra w trakcie wsiadania i wysiadania z wagonów metra;
- czuwanie nad bezpiecznym przebiegiem jazd;
- usuwanie drobnych usterek lub zgłaszanie do dyspozytora większych napraw;
- utrzymywanie w czystości kabiny maszynisty, szyby czołowej i reflektorów;
- obsługiwanie i utrzymanie w należytym stanie technicznym powierzonego mu składu taboru pasażerskiego metra;
- udział w szkoleniach i egzaminach kontrolnych;
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska podczas eksploatacji pojazdu trakcyjnego;
- posługiwanie się przepisami i instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu metra.