Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód manewrowego metra jest pod kodem 831206.
Wymagania
do góry
Manewrowym metra, zgodnie z Art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku, potwierdzony odpowiednim świadectwem,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku,
- posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania czynności na danym stanowisku potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku,
- posiada zawodowy staż pracy - 2 lata w Metrze Warszawskim, oraz odbyła przygotowanie zawodowe na dane stanowisko,
- posiada:
a) wykształcenie zasadnicze zawodowe oraz tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego;
albo
b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
Zatrudnienie
Kandydat na manewrowego musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - art. 2 pkt 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe
- szkolenie praktyczne
- szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy
- zajęcia próbne - wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem.
Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy to egzamin:
- praktyczny,
- teoretyczny.
- szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko Manewrowego metra określa Załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Więcej informacji na temat szkolenia i zakres egzaminu można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Uprawnienia i zadania
do góry
Po zdanym egzaminie pracodawca wydaje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, dokument uprawniający do wykonywania czynności na stanowisku, na jakie zdawał egzamin - w tym przypadku na stanowisku Manewrowego metra.
Do zadań manewrowego metra należy:
- rozłączanie i sprzęganie taboru metra;
- wykonywanie prac manewrowych zgodnie z poleceniami dyżurnego ruchu stacji techniczno - postojowej i dyspozytora elektrowozowni;
- organizowanie i nadzorowanie pracy manewrowej związanej z rozrządem i zestawianiem pociągów oraz obsługą punktów ładunkowych na stacji;
- nadzór nad załadunkiem/rozładunkiem przewożonych materiałów;
- przestawianie zwrotnic;
- hamowanie taboru przy użyciu płoz hamulcowych;
- praca w tunelu przy sztucznym oświetleniu;
- obsługa urządzeń bezpieczeństwa ruchu (sprawdzanie stanu rozjazdów i zwrotnic, na których odbywa się praca manewrowa);
- dbanie o bezpieczeństwo ruchu składu manewrowego na wszystkich torach i na bocznicy;
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu taboru pomocniczego;
- podawanie, zgodnie z przepisami, sygnałów wzrokowych i słuchowych w czasie wykonywania pracy manewrowej.