Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód kierowcy lokomotywy spalinowej jest pod kodem 831102.
Wymagania
do góry
Kierowcą lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe technika lub wykształcenie zasadnicze zawodowe oraz tytuł robotnika wykwalifikowanego albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym w specjalności mechanicznej,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim,
- posiada zawodowy staż pracy - 1 rok przy wykształceniu średnim lub 2 lata przy wykształceniu zasadniczym zawodowym,
- odbyła przygotowanie zawodowe na dane stanowisko,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
Zatrudnienie
Kandydat na kierowcę lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - art. 2 pkt 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe
- staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne w jednostce organizacyjnej zatrudniającej pracownika
- szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy
- zajęcia próbne - wykonywanie czynności kierowcy lokomotywki spalinowej o mocy do 300 KM pod nadzorem
Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy
a) praktyczny
b) teoretyczny
c) szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko kierowcy lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM określa Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Uprawnienia i zadania
do góry
Pracodawca, na podstawie świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego oraz zaliczonej jazdy próbnej, wydaje dla prowadzących pojazdy kolejowe - prawo kierowania pojazdem kolejowym; w tym przypadku uprawnienie do pracy na stanowisku Kierowcy lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM.
Do zadań kierowcy lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM należy:
- przygotowywanie lokomotywy do pracy oraz zdawanie jej po pracy;
- prowadzenie lokomotywy, obsługiwanie urządzeń i hamulców lokomotywy;
- prowadzenie lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM w obrębie stacji postojowych, punktów naprawczych pojazdów kolejowych i punktów ładunkowych w ruchu manewrowym, zgodnie z zasadami prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji;
- wykrywanie i usuwanie typowych usterek podczas pracy lokomotywy;
- prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej dotyczącej obsługiwanego pojazdu kolejowego;
- stosowanie zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej w prowadzeniu i eksploatacji pojazdów kolejowych;
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska podczas eksploatacji pojazdów kolejowych;
- wykorzystywanie wiedzy i doświadczeń praktycznych związanych z obsługą lokomotywy w celu rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów pojawiających się podczas pracy;
- obsługiwanie urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej.