Wymagania
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
Uprawnienia i zadania
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód dyżurnego ruchu i stacji metra jest pod kodem 831203.
Wymagania
do góry
Dyżurnym ruchu i stacji metra może być osoba, która spełnia poniższe warunki:
- jest pełnoletnia,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku, potwierdzony odpowiednim świadectwem,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku,
- posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania czynności na danym stanowisku potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku,
- posiada zawodowy staż pracy - 6 miesięcy oraz odbyła przygotowanie zawodowe,
- posiada:
a) wykształcenie średnie oraz tytuł zawodowy technika;
albo
b) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika.
Zatrudnienie/Przygotowanie zawodowe/Egzamin
do góry
1) Zatrudnienie
Kandydat na dyżurnego ruchu i stacji metra musi być najpierw zatrudniony przez pracodawcę (pracodawca - w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe - Art. 2 pkt. 2), aby następnie rozpocząć przygotowanie zawodowe.
2) Przygotowanie zawodowe
- szkolenie praktyczne
- szkolenie teoretyczne - według programu pracodawcy
- zajęcia próbne - wykonywanie czynności dyżurnego ruchu i stacji metra pod nadzorem
3) Egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza się na wniosek pracodawcy
a) praktyczny
b) teoretyczny
c) szkolenie i egzamin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - według programu opracowanego przez pracodawcę zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks pracy.
Zakres przedmiotowy szkolenia, jak i późniejszego egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko Dyżurnego ruchu i stacji metra określa Załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Więcej informacji na temat szkolenia i zakres egzaminu można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Uprawnienia i zadania
do góry
Po zdanym egzaminie pracodawca wydaje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, dokument uprawniający do wykonywania czynności na stanowisku, na jakie zdawał egzamin - w tym przypadku na stanowisku Dyżurnego ruchu i stacji metra.
Do zadań dyżurnego ruchu i stacji metra należy:
- prowadzenie ruchu pociągów przy sterowaniu miejscowym;
- obsługa pulpitu nastawczego lub digitajzera;
- wystawianie, przekazywanie, doręczanie maszynistom rozkazów szczególnych na polecenie dyspozytora ruchu;
- nadzorowanie ruchu pociągów na stacji i przyległych szlakach;
- nadzorowanie stacji, w tym: sprawdzanie stanu porządku i czystości stacji, obsługa oświetlenia na stacji, kontrola wejść/wyjść do/z tunelu metra, zgłaszanie dyspozytorowi ruchu możliwości włączenia napięcia w trzeciej szynie oraz gotowości stacji metra do rozpoczęcia ruchu pasażerskiego, zamykanie i otwieranie stacji dla ruchu pasażerskiego;
- obsługa i nadzorowanie systemów funkcjonujących w metrze;
- nadzór nad pasażerami na stacji metra (ostrzeganie przed wejściem poza pas bezpieczeństwa; informowanie o czynnikach wpływających na ruch pociągów; podejmowanie interwencji w przypadku człowieka, zwierzęcia, przedmiotu na podtorzu);
- kontrolowanie pracy osób wykonujących obowiązki służbowe na stacji (brygady robocze; pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie czystości na stacji);
- udział w akcjach ratowniczych, przeciwpożarowych, ewakuacji pasażerów, w likwidowaniu skutków awarii;
- współpraca z innymi służbami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom (zagrożenie pożarowe, terrorystyczne);
- prowadzenie dokumentacji pracy;
- szkolenie pracowników na stanowiskach związanych z prowadzeniem ruchu;
- udzielanie pomocy pasażerom.