Opis
Wymagania
Uzyskanie uprawnień
Zadania pilotów wycieczek
W klasyfikacji zawodów i specjalności zawód pilota wycieczek jest pod kodem 511301.
Pilot wycieczek - osoba towarzysząca, w imieniu organizatora turystyki, uczestnikom imprezy turystycznej, sprawuje opiekę nad nimi i czuwa nad sposobem wykonania na ich rzecz usług oraz przekazuje podstawowe informacje, dotyczące odwiedzanego kraju i miejsca.
Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych, aby zostać pilotem wycieczek należy spełnić następujące wymagania:
- ukończyć 18 lat;
- skończyć szkołę średnią, a więc tym samym posiadać wykształcenie minimum średnie;
- posiadać stan zdrowia umożliwiający wykonywanie zadań pilota wycieczek (potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez lekarza medycyny pracy);
- nie być karanym za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań pilota wycieczek;
- odbyć szkolenie teoretyczne i praktykę przewodnicką oraz zdać egzamin na pilota wycieczek;
- posiadać uprawnienia.
Zgodnie z Art. 28 ust. 5 w/w ustawy:
"Nadanie uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek dokumentuje się poprzez wydanie odpowiedniej legitymacji i identyfikatora".
Zgodnie z & 18. 1. Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, potwierdzeniem posiadania uprawnień pilota wycieczek jest legitymacja i identyfikator noszony w widocznym miejscu podczas pełnienia obowiązków. Identyfikator jest ważny przez 5 lat od dnia jego wydania.
- szkolenie dla kandydatów na pilotów wycieczek nie powinno trwać krócej niż 4 miesiące
- zdanie egzaminu kwalifikacyjnego
- część teoretyczna - pisemna (test składający się z 30 pytań) i ustna (udzielenie odpowiedzi na 3 pytania);
- część praktyczna - trwa 1 dzień i składa się z 3 zadań;
- złożenie wniosku do marszałka województwa o nadanie uprawnień pilota wycieczek, wydanie legitymacji i identyfikatora;
- otrzymanie uprawnień;
- zdanie egzaminu ze znajomości języka obcego.
Zadania pilotów wycieczek
do góry
Do zadań pilotów wycieczek należy:
- czuwanie w imieniu organizatora turystyki, nad sposobem świadczenia usług na rzecz klientów,
- przyjmowanie od klientów zgłoszeń dotyczących związanych z tym uchybień,
- sprawowanie nad klientem opieki w zakresie wynikającym z umowy,
- wskazywanie lokalnych atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca.
Zgodnie z literą prawa zadaniem pilota wycieczek jest również przyjmowanie reklamacji od uczestników imprezy turystycznej, dotyczących świadczonych im usług, oraz reprezentowanie organizatora turystyki wobec kontrahentów świadczących usługi w trakcie jej trwania.
Więcej informacji dotyczących opłat egzaminacyjnych, przeprowadzania egzaminów, oraz programów szkoleń można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.